tisdag 31 juli 2012

Carex muskingumensis

...eller palmstarr är min nya gräsfavorit. Eller halvgräs, som det egentligen är.
Ljusa, nästan limegröna smala, lite fluffiga blad
Lyser upp i skuggan och är en bra kontrast till andra skuggväxter som ofta har stora blad
Kommer tidigt på våren och är snygg hela säsongen utan något pyssel, vad kan man mer begära?

Ett annat gräs jag har upptäckt i år är randgräs, men jag har inte det vanliga `Picta´ utan `Feesey´som inte sprider sig lika mycket
Snygga ax har det också

Det blir fler och fler gräs för varje år som går, jag upptäcker ständigt nya som jag bara måste ha!
Hösten 2010 hade jag 21 sorter, undrar hur många jag har nu?!

17 kommentarer:

  1. Så lekkert prydgress! Jeg er på jakt etter akkruat noe slikt for skyggedelen i min hage. Takk for tipset! :-D

    SvaraRadera
  2. Både snyggt växtsätt och färg! inte bara för zon 1 hoppas jag!
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Wow, vilket snyggt gräs!! Vackra bilder! Du har det så fantastiskt fint hos dig och växterna harmonierar så fint med varandra.
    Jag kan under inga omständigheter jämföra mig med dig i antalet gräs:)). 2 st har jag:))).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vakkert- jeg har også fått mer sans for gress de siste årene- liker spesielt godt at de også er vakre om vinteren. Sammenplantningene dine er imponerende- veldig flott!
    Mvh Monica

    SvaraRadera
  5. Håller med om att palmstarren var väldigt tjusig ihop med Hostans stora blad.

    Ha en finfin kväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  6. Tjusiga bilder. Växternas färger och former kommer verkligen till sitt rätta!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Hej där !

    Oj vilka fina bilder på underbara växter...hela 4 olika sorter gräs har jag.
    Å andra sidan så är siffran densamma dvs 21 st vad det gäller funkior/hosta så där är min egentliga "svaghet"...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Gräsligt snyggt! Gräs gör sig bra i planteringarna, de mjukar upp på ett naturligt sätt. Lika många som dig det har jag inte, men 10-11 olika har jag ju nog =) 20-strecket passerar jag med Alunroten istället "hihihi" eller kanske Funkiorna...
    Kram gittan

    SvaraRadera
  9. Snyggt!! och den där vackra gången som snirklar sig emmellan...ja, jag blev helt såld,...Nu börjar planerna smids mellan hallonplantorna ...

    kram kajsa

    SvaraRadera
  10. Randgräs är verkligen superfint! Trevligt när det kommer nya sorter av det. Får hålla utkik

    SvaraRadera
  11. Har inte kommit till gräsen ännu fastän jag hade goda intentioner inför säsongen... men nästa år kanske. Vilka vackra planteringar du har!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Oj, så många olika gräs du har! Men jag håller med: Jag är också jätteförtjust i gräs och tycker man hittar nya i plantskolan hela tiden som man vill ta med hem...Nu har jag bara 5 olika gräs själv, men jag är så himla glad över dem och tycker att de är bland det allra finaste i trädgården så här års!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  13. Så fint det är hos dig! Törs själv bara ha randgräset i balja utanför kontoret men palmstarren är en favorit för mig också! Har inte så många olika gräs men är mest nöjd med att hakone- och zebragräset har övervintrat här uppe!

    SvaraRadera
  14. Oj, tänk att det finns så många olika grässorter. Det ser verkligen fint ut!
    Kram Malena

    SvaraRadera
  15. Å randgräset var häftigt, skulle lysa upp lite i skuggan här =0)
    Ja tänk att det finns så många olika, det hade man inte trott några år tillbaka, att man skulle plantera in grästuvor i trädgården ;0)
    Ha det gott!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  16. Så vackra de är! Är också svag för gräs, det ger ett luftigt intryck.

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  17. Ut och räkna Katarina så att du kan svara på frågan nästa helg! Hos mig står de "fådda" gräsen fortfarande i karantän, men echinacean är rotsköljd och planterad och ser ut att må väldigt bra trots den omilda behandlingen.
    Jag ser fram mot att få trampa på dina stigar och beundra nyheterna.
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina