lördag 18 maj 2013

STOPP

...nu går det alldeles för fort! Här är 25 grader varmt så snart är alla mina tulpaner överblommade, bu!
Som vanligt i maj undrar jag vem som en gång i tiden kom den smarta idén att plantera ett illrosablommande körsbärsträd framför ett terrakottafärgat hus?!

 Nåja, blomningen är snart över och man kan njuta av trädets skugga. Och höstfärger, men det är kanske väl tidigt att börja fundera på det.

Jag släpar krukor med myrten och snötörel till skuggiga platser för att de långsamt ska vänja sig vid det starka uteljuset och inte bli brända. Alla har överlevt vintern så nu får de inte dö, det hade varit snopet. Och så vattnar jag. Och vattnar. Och vattnar. Men jag klagar inte på torkan, torrt och blåsigt väder gynnar inte buxbomssvampen och då är jag nöjd!
Nu ska jag släpa in solstolen i skuggan och försjunka med en bra bok, trevlig helg!

11 kommentarer:

  1. Vad vackert det är hos dig, ha en skön helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Så varmt ni har! när tulpanerna blommar vill man njuta länge av dom!
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Jag håller med - stopp! Mina Kungsängsliljor blommade över på bara någon dag, idag har alla vackra kronblad blåst bort :( I övrigt gillar jag ju sol och värme men det kunde ju komma i sådär lite lagom takt för en gångs skull... Övergången från dunjacka till short blev ganska hastig! Men visst är väl körsbärsblommorna fina att titta på när du ser trädet inifrån huset "blink" du får helt enkelt låta bli att titta så du ser dem tillsammans (säger jag som avskyr rosa blommor till min smuts-gulgröna fasad - ve och fasa)
    Ha en fortsatt fin helg / Kram gittan

    SvaraRadera
  4. Vackert! Underbart med ett stort blommande träd. Du får koncentrera dig på dom när du tittar:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Ja, det går för fort! Just nu känns det som min trädgård är helt beroende av tulpanerna och bara kommer att vara tråkig sen. Men det är ju helt underbart också med värmen. Jag är nog för dålig med att vattna men i morgon ska det visst komma lite regn i alla fall...

    Ses snart? Vi mailar.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Men det är så fint när dom blommar och det är så kort tid, men jag förstår din vad du menar. Jag önskar att jag hade mer träd i min trädgård och just nu hade nästan gått med vad som helst bara för att få lite höjd. Jag hoppas på fler trädinköp i sommar, en kopparlönn hade varit härligt.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Å vilken härlig trädgårdsblogg. Jag googlade runt på Silverpäronträd och hamnade här... Vilken inspiration! Jag ska precis börja med vår trädgård som vi inte haft så länge.

    Vilken fantastisk trädgård du har!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Jag tycker körsbärsträdet är tjusigt där framför teglet. Även när det är rosa:) Underbara stammar! Härligt ändå med 25 grader, du får sätta dig under det rosablommande trädet och bara rikta blicken uppåt! tjing/Jennie

    SvaraRadera
  9. Är så förtjust i era trädgårdsgångar med kullersten, blir så inspirerad att göra något liknande här hemma! Har du några tips att ge på vägen? Gjorde ett tappert försök för något år sedan men det blev inte på långa vägar så jämnt och fint som ert.

    Iren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Iren! Det är maken som gör gångarna, det är nog därför de blir bra, jag är alldeles för slarvig. Han hälsar att han lägger stenarna i stenmjöl och med den flata sidan uppåt, lycka till!
      /Katarina

      Radera
  10. Det är vackert så man kan dö på dina bilder. Snart får jag se det på riktigt, tralalaaaa! :)
    Ha en fortsatt finfin helg!
    Kramar bästa du!

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina