söndag 13 oktober 2013

Tulpaner i kruka

Puh, nu är alla mina tulpanlökar i jorden. Ganska många planterade jag i kruka, 16 krukor blev det i år.
Jag gräver ner tulpankrukorna i köksträdgården och där får de stå till januari/februari, då jag gräver upp dem (eller när tjälen tillåter det) och sätter antingen i min svala, ljusa vinterträdgård eller i solen intill huset.
Kruktulpanerna börjar oftast blomma tidigare än tulpanerna som är nergrävda i rabatterna. Många placerar sina krukor frostfritt och det är säkert bra men har man ingen frostfri plats går det bra att ha dem ute.
Jag sätter i kruka för att testa nya tulpaner men mest för att jag gillar att att ha tulpaner i kruka på våren. När de har slagit ut kan man placera krukan där man vill ha den, t ex i skuggan på fintrappan på norrsidan om huset. I skuggan varar blomningen länge. Och när de är överblommade är det bara att ställa undan så man slipper se de tråkiga, vissnande bladen.
Har man tulpaner i kruka kan man dessutom använda dem till att fylla på med i rabatterna om det är blivit glest. För tyvärr kan man ju inte alltid lita på att alla tulpaner kommer tillbaka år efter år.
Jag planterar bara en sort per kruka och ställer ihop krukorna för att få snygga kombos.

11 kommentarer:

  1. Jag var rätt duktig på det förr att ha vårlökar i kruka, blir sugen på det igen nu när jag ser dig hålla på. Framför allt kommer jag att ångra mig till våren när du plockar fram dina förföriska krukor om jag inte gör det. Hm, får nog ge mig ut på en köprunda! Ser dock fram emot din vårfägring längre fram!/Merja

    SvaraRadera
  2. hvor er du heldig :-) ... er sej at du allerede er færdig! ... for jeg er nemlig kun lige blevet færdig med at få dem købt ind og har ikke fået et eneste løg i jorden endnu. Jeg ELSKER tulipaner, prydløg mv. men lige lidt holder jeg af at lægge løg. Jorden i min have er så besværlig, at det kræver stor ihærdighed og giver vabler :(

    Men - du kan tro det skal gøre i denne uge. Glæder mig til alle de små gaver til mig selv er lagt :-)

    SvaraRadera
  3. Et rigtig godt tip. Tak for det! I øvrigt, hvordan kunne jeg glemme Ulla Molin´s "Leva med trädgård". En dejlig bog som jeg læste med stor glæde. Men nu var der jo kun plads til 5 bøger - og jeg ejer den desværre ikke selv. Jeg må vist på biblioteket igen.

    /Birgitte

    /Birgitte

    SvaraRadera
  4. Hej. Det bliver så godt - 16 krukker, det er godt nok meget, det bliver utroligt flot.

    SvaraRadera
  5. Så fint det kommer att bli till våren! Jag har för första gången provat att kruka olika lökar, ska bli så spännande att plocka fram dem tidig vår och driva. Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Ja, det är verkligen fint med tulpaner i kruka.
    /Malena

    SvaraRadera
  7. Mina lökar är också planterade, alla i rabatt. Nu har vi något att se fram emot!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja, nu börjar det närma sig industriella mängder.....snyggt blir det!

    Så fint arrangemanget är på sista bilden.

    Kaffe i Sandby nästa vecka???

    Kram, kram

    SvaraRadera
  9. Åh vad fint det kommer att bli i dinakrukor! Önskar att jag också kunde gräva upp krukor i mars!

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder! Den sista bilden är så otroligt fin. Så snyggt arrangerat!

    SvaraRadera
  11. Whawww! c'est magnifique et une super bonne idée les tulipes en pots...
    Votre jardin est superbe, j'adore les buis comme vous
    Amitié
    Et Gros bisous
    Joelle de Belgique

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina