torsdag 4 september 2014

Kritvita

... himalajabjörkstammar i en grön matta av låga snöbärsbuskar mötte oss när vi hoppade av tåget i parkernas stad, Enköping.
 Se så snyggt de lyser upp i skuggan!

Precis utanför stationen fanns långa rabatter med böljande, grönt hakonegräs. Mmmm, det här börjar verkligen bra.
Jag har länge försökt intressera maken för en resa till Enköping, men han har förblivit kallsinnig (att han gjorde lumpen där kan nog ha påverkat honom). Men när jag nämnde min Enköpingslängtan för Maria/Almbacken blev det ett helt annat gensvar. Hurra för trädgårdskompisar! Så nu i helgen bar det av norrut. Och vi blev inte besvikna!
Katsura i Pastor Spaks park. Den ljusgröna färgen, mmmm.
Eftersom jag ska köpa ett träd till min trädgård blev det många trädbilder.
En flerstammig katsura vill jag ha, men Maria försökte i stämningsfulla Fridegårdsparken visa mig hur tjocka stammarna blir. Suck, blir det för stort?
Strimlönnar gillar jag, men en sådan har jag ju redan.
Söta enköpingsbor
 Och Drömparken, hjälp vilken park! Jag blev såååå inspirerad och måste nog göra om minst två rabatter här hemma. 
Jag måste ha kärleksört `Matrona´ och solbrud. Och fler gräs. Och en större trädgård, gärna modell park!
Vilka kombos, den ena snyggare än den andra.

Vi hade tur med vädret, inget regn alls, samtidigt som det i Malmö kom ca 80 mm. Tiden på året var också bra, underbart med alla gräs och sensommarblommor. Men att uppleva salviafloden i Drömparken och rosorna i Pastor Spaks park i juni/juli vill jag också. Någon gång

20 kommentarer:

  1. Så kul att ni kom iväg!! Jag kommer just därifrån men för mig är det ju bara på andra sidan Sagån ;)
    Var i Enköping efter jobbet i ett annat ärende men var såklart tvungen att göra en liten svängom i Drömparken
    i alla fall. Så vackert nu! Katsuror är toppenfina!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Att det var så fint, även vid järnvägsstationen, det hade jag ingen aning om. Drömparken är ju enastående vacker! Kanske som alla bäst just nu! Särskilt om man är intresserad av gräs.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Fina bilder du tagit!!
    Det var ett par år sen jag var där.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Så fina foton du har tagit! Jag inspireras också av de färgerna som finns i dina foton av drömparken. Har börjat att lyfta in litet mer färg i sensommarrabatten här hemma. Större trädgård, ja det skulle man verkligen behöva. Det är nu några år sedan jag besökte Enköping, en gång i tiden jobbade jag på regementet som mannen din gjorde lumpen. Kram Merja

    SvaraRadera
  5. Hei! Dette er drømparken. Virkelig inspirerende å se. Det er så vakkert komponert. Og selvfølgelig vakre bilder.
    God kveld! Anne

    SvaraRadera
  6. Nu lärde jag mig något nytt! Alla enköpingsbor har inte svarta öron! ;-)
    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt och inspirerande litet äventyr! Den sista rabatten blev jag väldigt förtjust i. Ska bli roligt att höra lite mer om turen när vi ses. Fast de där enköpingsborna verkar en aning loja...

    Kram kram Eva

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra bilder du har tagit på denna underbara plats! Boken om dessa parker har varit en stor inspirationskälla för mig, men jag har aldrig lyckats ta mig dit. Tack för titten!
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra bilder! Bor själv utanför Västerås och att åka ditt är en riktigt stor inspirationskälla. Soliga hälsningar!

    SvaraRadera
  10. Åh, ett besök där står på listan sedan hur många år sedan som helst :-) Men, men. Förstår att ni var nöjda med besöket! Men du, ditt havehus…. WOW!! SÅ fint och den bladgröna färgen, mmmmm… GILLAR! Helt underbart utseende och färgval på din gröna oas. Går här och drömmer om tillskott på glashus. Fönster och dörrar är inköpta. Nu är det bara rätt ögonblick som måste uppenbara sig - vilket år som helst hihihi…
    Stor kram

    SvaraRadera
  11. Wonderful boarders, and very nice Hakonegras!

    Sigrun

    SvaraRadera
  12. Åh.... så vackert det är där! Dit vill ju jag också åka nu :)
    Kram gittan

    SvaraRadera
  13. Har säkert hänt en hel del i Enköpings parker sedan jag var där. Så häftigt med rosa och orange. Jo Pergolese liknar väldigt mycket Rose de Rescht men är tyvärr inte lika blomrik.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Men åh, om jag hade vetat att du skulle hit till Enköping. Då hade jag kanske kunnat övertala dig och ditt resesällskap till en kaffestund här hos mig. 5 min från centrum. Men nästa gång, så... (Ursprungliga rossortementet och klematisar i Dr Sparks park gjorde jag. Sedan kom den kallaste vintern vi haft, och många av växterna där fick ersättas med andra sorter.)
    Ha det gott.
    kram från Törnrosa

    SvaraRadera
  15. Fantastiskt vackert alltihop! Och särskilt rabatterna i Drömparken!
    Varför skärper jag mig inte och tar mig dit någon gång!?!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  16. Underbara och inspirerande bilder! Så roligt det måste ha varit att få vandra där!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  17. Enköpings parker är verkligen fantastiskt fina. Drömparken är nog favoriten och jag har sett salviafloden!

    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera
  18. Enköpings parker står på min önskelista över resmål också. Ju fler bilder jag ser desto mer sugen blir jag.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  19. Så fina och inspirerande bilder från en plats som står på min önskemålslista. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  20. Hvor ser der skønt ud! Enköping er bestemt på listen over steder jeg må se.

    /Birgitte

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina