måndag 14 september 2015

Smakfullt i Lund

Hos Izabella välkomnar en silverpäronsportal besökarna, WOW vad snyggt! 
Här blir man rejält nyfiken, vill se MER!
 
Och man blir inte besviken.
 
Året runt-trädgårdsrum med glastak.                       Paviljong mysigt inbäddad i växtligheten.
Odlingslådor i rostig plåt. Igen. Och fortfarande lika snyggt. Vill ha! De rundade behållarna hade Izabella köpt på Blocket. Va??? Jag hittar aldrig något på Blocket. Kan det möjligen bero på att jag nästan aldrig kommer ihåg att titta?
 
Det här är en liten stadsträdgård fullpackad med upplevelser och inspiration.
Mycket skyddad, förmodligen zon 0, där denna fantastiska hebe (i framkant till vänster i bilden) övervintrar och växer så det knakar. Det gör den inte hos mig, och jag bor mindre än en km härifrån. Grrr...
 
Murgrönepergola på bågar av armeringsjärn. Bladen var borttagna så man såg de knotiga, tvinnade stammarna på murgrönan, ungefär som på ett uppstammat träd.
Rabatten mot gatan skvallrar om att detta är något alldeles extra.
 Izabella har även förskönat jordremsan utanför tomten, här skulle jag vilja cykla förbi på mornarna.

Tack Izabella för att vi fick komma och tack Lunds trädgårdssällskap för att ni ordnade!

16 kommentarer:

  1. Vilken mysig trädgård du har besökt. Väldigt inspirerande. Tack för att du visar oss bilder där i från :)

    SvaraRadera
  2. ...og takk til deg som deler det med oss andre. For en fantastisk hage.

    SvaraRadera
  3. ...og takk til deg som deler det med oss andre. For en fantastisk hage.

    SvaraRadera
  4. Var och tittade på denna trädgård förra sommaren när det var "Öppna trädgårdar". Helt fantastiskt! Så otroligt mycket fint både med grönska och rost. Kul att bli påmind!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Åhhhhh, jag skulle ju varit med. Ser ju jättefin ut. Tack för att du visar fina bilder.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  6. Hej. Wauv sikken flot have. Mange tak for rundvisningen.

    SvaraRadera
  7. Ser ut att vara en riktigt härlig trädgår! Pergolan med murgrönan är ngt jag tar med mig härifrån som ett bildminne, så häftigt! Kram Merja

    SvaraRadera
  8. Amen hjääälp så snyggt! Väldigt konstnärligt men ändå frodigt. Det trädgårdsbesöket skulle man varit med på.
    Kram
    Elin
    P.S. Mina lökar kommer från eurobulb.nl - rekommenderas!

    SvaraRadera
  9. Zon 0 - jo, jag tackar jag här från zon 3. Ibland tänker jag att jag får sluta följa er där nere i skåneland för jag blir ju bara så avundsjuk... ;) skämt åsido, Tack återigen för fina bilder och fantastisk inspiration och tack vare dig går det lite framåt i min egen trädgård.

    Kramkram
    Cathrine

    SvaraRadera
  10. Silverpäronportal har jag aldrig sett tidigare, så fin. En stilig och inspirerande trädgård, känner igen korstörneträdet, jag har klippt mitt nu. Och svart ormskägg ska man ju ha så där, kanske kan sätta mitt i en rostig burk typ som jag hittat. Kul!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Men oj vad vackert ! Fantastiskt arbete :-) Mycket slit men väl värt det !

    SvaraRadera
  12. Tack för att du visar den inspirerande trädgården! Rost är väldigt fint mot det gröna.
    BirgittaM

    SvaraRadera
  13. Vilken trädgård, tack för att du visar! Fastnade mest för murgrönan, kan ju bero på att jag har plantor stående som jag inte har bestämt vad jag ska göra med... Uppstammmat med knotiga stammar väcker nya idéer.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  14. Sikken perle af en have og så inspirerende. Er helt med på din begejstring.
    /Birgitte

    SvaraRadera
  15. Dear Katarina, thank you for showing Izabella's wonderful garden! The pictures you made are very nice. I enjoyed them.
    A very fantastic garden with special plants. Rust in the garden I like, too. All the best for you Edith from germany.

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina