söndag 5 maj 2013

Hyresgäster

Tänk att jag lyckades få en av våra inneboenden att fastna på bild.
Ja, han/hon satt snällt kvar och väntade medan jag gick in och hämtade kameran.
De allra sötaste små ekorrar har byggt bo i vår murgrönevägg.
Jag har sett tre stycken samtidigt, de satt på taket och solade sig. Annars hör man dem mest, det prasslar när de springer fram och tillbaka på väggen under murgrönan.
Äntligen börjar marken bli grön igen, jag gillar inte alls att ha bar jord. De röda pionskotten är snygga mot det gröna, kanske gillar jag pionerna allra bäst så här. Alliumblad sällskapar pionerna, de självsår sig i massor och rensa bort dem kan man ju inte.

Jag har börjat spruta mina buxbom med Mikroferm igen och hoppas att det ska hålla buxbomssvampen  i schack. Jag hann börja spruta lite, sent i höstas så jag vet inte än om det har någon effekt. I år har jag även tänkt klippa dem igen, de har vuxit rejält och blivit ganska oformliga under förra året när jag lät bli att klippa. Nu ska jag ut och klippa lavendeln. Och ligga i solstolen!

21 kommentarer:

  1. Vilken fin bild med ekorren!!
    Ser fint ut i din rabatt.Kul när växterna trivs och förökar sig. Hoppas du får bukt med svampen!
    Önskar dig en skön trädgårdsdag!

    SvaraRadera
  2. Söta små inneboende som du har fått :) Jag säger som Merja, hoppas att du får bukt med svampen. Än så länge "peppar, peppar, ta i trä" så har vi klarat oss.
    Ha en skön dag.
    / Sylvia

    SvaraRadera
  3. Så mysigt att ha ekorrar i trädgården! Njut i solstolen! Kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga hyresgäster! De är sååå söta :-)
    Hoppas dina buxbom överlever. Väldigt tacksam att vi inte fått in sjukdomen hos oss.
    Snyggt med pionskotten bland allt det gröna!
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  5. Jättefin bild på ekorren och visst är dom söta.
    Hoppas svampen håller sig undan nu då du ger buxbomen medicin.

    Ha det gott i vårsolen!

    SvaraRadera
  6. Ha ha, den första bilden var verkligen häftig! Tänk vad de kan roa en, de där. Vi har en ekorre som haft show utanför köksfönstret när han eller hon varit i fröautomaterna och härjat. Hänger upp och ner och trixar. Vad grönt och fint du får, visst är det helt underbart!

    /Jenny

    SvaraRadera
  7. ÅÅ så söt liten korre du har som hyresgäst:)Hoppas du får bukt och sipper buxbomssjukan!!Ett gissel...
    Ligga i solstolen låter inte helt fel.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  8. Så jättekul att se de söta ekorrbilderna, jättefina! jag är ju alldeles för dålig på att plåta för att hinna fota ekorren när den är på snabbvisit i vår trädgård. Fina blommor, som alltid naturligtvis, men de ser jag ju i verkligen när jag tittar in, det är väldigt prakiskt att bo granne med dig!
    Hälsar Ingrid från tvärsöver gatan

    SvaraRadera
  9. Så söt trädgårds gäst!!
    Mariana

    SvaraRadera
  10. Fantastiska bilder! Vi hade en ekorre förra året, som alltid sprang upp och ner i ett träd, men i år har jag inte sett till den. Trevliga djur!
    Underbart foto med pionerna som sticker upp som röda spjut! Vackert!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  11. Den första bilden är ju för härlig!:-). Håller tummarna för att dina buxbom är på bättringsvägen.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Så söta de är dina små gäster....trots att de är rovdjur kan man inte annat än älska dem!
    Vad fantastiskt fint det kommit upp hos dig, blir allt lite avundsjuk, men den som väntar....osv.
    Ha det underbart.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Hej, jag är ny här... började söka efter snötörel och via annan blogg hamnade jag här till sist och vill titta mer. När jag sen fick se inlägget om ekorrarna smälte jag helt och blev helsalig. Måste läsa mer av dig o om växter o så
    Hälsningar/Mimmi(Motala)

    SvaraRadera
  14. For en artig kar du har fått på besøk da. Fint at du klarte å fange bilde av den så nært på.

    SvaraRadera
  15. Visst är dom härliga de små liven, fast dom är ju inte så snälla mot småfåglarnas bo. Men söta är dom i alla fall. Pioner skulle jag kunna ha många av så det blir nog till att utöka min enda till två eller tre kanske. Just nu skulle jag kunna ha ndla mång aplantor till de nya rabatterna och det känns riktigt trevligt.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  16. Vilka söta hyresgäster, såna kan man väl stå ut med... ? Glittrande vackert i din plantering. Värmen har kommit hit också men nu är det redan kallare.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Härligt du har det!
    Vi hade besök av en liten unge igår. Vi hade vattnat några torra krukor och då kom en liten ekorrunge skuttandes. Kände den av vattnet och var törstig? Vi satte ut ett fat med vatten i. Det är ju faktiskt rätt torrt ute nu och svårt för djuren att hitta vatten.
    Håller tummarna för buxbomen!

    SvaraRadera
  18. Vilket kärt besök!
    JAg tänkte bara fråga om du är med på trädgårdsrundan som är i juni, eller om du har öppen trädgård någon annan gång?
    Med vänlig hälsning Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi är inte med i trädgårdsrundan och vi har inte bestämt om vi ska ha öppen trädgård någon gång i sommar, vi får se. Men det finns ju så många fina trädgårdar på trädgårdsrundan, ha det så trevligt!
      Hälsningar
      Katarina

      Radera
  19. Hej Katarina

    Det är mååånga gånger jag gått in för att läsa samt beundra både dina bilder och din fantastiska trädgård. Detta är dock första gången jag gett mig tillkänna! Har precis "blivit med blogg" själv, vilken kanske framförallt har fokus på inredning inom husets fyra väggar MEN iom att vi har trädgård kan jag inte låta bli att ta lite bilder även där:=)

    Vår trädgård skulle verkligen behöva någon som du, som med varsam säker hand ser och har känsla för hur man metodiskt tar sig fram till ett fantastiskt resultat.


    OM du har tid och lust någongång kika gärna in och OM du har några råd och tips är jag såååå tacksam:=)

    Varma hälsningar
    Iren

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina