onsdag 5 augusti 2015

Myrten - hemma och borta

Som bekant är jag lite, lite svag för myrten 
och jag har under 20 år tagit sticklingar från en planta som vi fick i present när vi flyttade in i vårt hus. Så gott som alla sticklingar har rotat sig så nu har det blivit några stycken, en sisådär 45.
När jag besöker andra trädgårdar blir jag alltid lite extra glad när jag ser att andra också gillar myrten. Som här i en parterr i köksträdgården på Marle Place i Kent. Det här visar verkligen vilket milt klimat de här där, i södra England. Ja, jag är ganska avundsjuk på det, jag hade gärna haft en myrtenhäck..
På Marle Place fanns även denna fräcka häckskapelse. 
Krocketbana. Det känns ganska engelskt, eller hur?
I övrigt var trädgården inte så mycket att titta på, 
det bästa var nog att vi var helt själva i trädgården, så lugnt och skönt.
Även hos Tage Andersen på Gunillaberg finns myrten.
Men där bor de inte utomhus utan i hans 400 kvm stora orangeri.
Suck.
Plötsligt känns mitt 24 kvm stora havehus lite futtigt... Nä, jag bara skojar, jag älskar mitt havehus och det är precis lagom stort.

Mer bilder från Gunillaberg kommer, vilket fantastiskt ställe!

17 kommentarer:

  1. Här har du en till som gillar myrten. Min första dog för många år sedan. Min andra har klarat sig bra och har nu även den många år på nacken. Den största myrten jag sett var i Cornwall, ett träd. Hoppas du har en bra sommar.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina
    Jeg elsker som dig også myrer men er ikke nået så langt som til selv at lave de små planter - hvornår på året er det bedst ?
    Har selv fire myrter jeg er utrolig glad for og som faktisk er med i mit indlæg.
    Jeg har også beundret Tage Andersens myrter ved et besøg på hans dejlige sted i Sverige, og han rører ved et eller andet i mig omkring om de skal klippes tæt eller ej.
    God aften.
    Knus Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita! Jag tar sticklingar hela växtsäsongen, men bäst går det på våren.
      Kram
      Katarina

      Radera
  3. Myrten, denna lyckobringande och historiska växt. Varje hus med lite akting skulle väl ha en myrten förr och tänk alla brudkronor av myrten. 45 st verkligen inte dåligt!
    Mycket vackra träd, både klippta och som häck men tyvärr har jag ingen själv, inte ens inomhus. Det är ju för dåligt.
    Intressant att även ni som bor i zon 1 har nåt att vara avundsjuka på. För mig i zon 4 är det så mycket som är ouppnåligt så jag orkar inte ens vara avundsjuk!
    Ett par år sen jag var på Gunillaberg så ser fram emot fler bilder.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Ja, du har ju några stycken......och fina är de också. Jag och myrten går bara inte ihop.

    Ja, den där Tage.....han tar ju ut svängarna rejält. Ser riktigt häftigt ut. Ser fram emot fler bilder!

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  5. Tack för visningen av din fina trädgård och havehus i söndags! Det är svårt att slita sig när man kommit in i din trädgård, då man upptäcker nya träd, buskar och växter med sittgrupper hela tiden. För att inte tala om din myrtensamling och havehus och.... ja suck. Gunillaberg är fint, jag har varit där ett par gånger dock inte i år än.
    BirgittaM

    SvaraRadera
  6. ...och jag är allt lite avis på dina 24 kvm, låter som himmelriket i mina öron. Tycker också om mynten och dina är ju så fina. Jag själv får nog hålla mig ifrån den som på nolltid skulle ha död på den, dålig på att vattna krukade växter är jag. Önskar dig en fin fredag! Själv har tagit ut en semesterdag och ska gå ut och riva upp revsuga. Kram Merja

    SvaraRadera
  7. ...och jag är allt lite avis på dina 24 kvm, låter som himmelriket i mina öron. Tycker också om mynten och dina är ju så fina. Jag själv får nog hålla mig ifrån den som på nolltid skulle ha död på den, dålig på att vattna krukade växter är jag. Önskar dig en fin fredag! Själv har tagit ut en semesterdag och ska gå ut och riva upp revsuga. Kram Merja

    SvaraRadera
  8. ...och jag är allt lite avis på dina 24 kvm, låter som himmelriket i mina öron. Tycker också om mynten och dina är ju så fina. Jag själv får nog hålla mig ifrån den som på nolltid skulle ha död på den, dålig på att vattna krukade växter är jag. Önskar dig en fin fredag! Själv har tagit ut en semesterdag och ska gå ut och riva upp revsuga. Kram Merja

    SvaraRadera
  9. Så fina Myrten du har! Har provat men ej lyckats övervintra. Du måste ju ha massor med plats för att vinterförvara så många?!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  10. Imponerande skara med Myrten du har! Hade en för några år sedan...kanske dags att göra ett försök igen...Dina ser ju så fina ut!!
    Besökte Gunillaberg i våras när Kameliorna blommade. Vilket ställe! Vill dit igen:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. ...och tänk att jag har sett dem IRL - som en saga :) som även dina Englandsbilder är, långt bort från min odlingszon och verklighet men icke desto mindre trevliga att titta på! Härliga bilder från din och andras trädgårdar.

    Kram, kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  12. Oppbevarer du myrten inne om vinteren eller bor du i riktig sone i forhold til den planten? Herlige myrteplanter du har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dem i mitt frostfria orangeri under vintern.
      Hälsningar
      Katarina

      Radera
  13. Oppbevarer du myrten inne om vinteren eller bor du i riktig sone i forhold til den planten? Herlige myrteplanter du har.

    SvaraRadera
  14. Hälsade på hos Tage Andersen på Gunillaberg för två veckor sedan. Wow, vilket orangeri han har. De kvm hade man ju inte sagt nej till precis. Hade inte sagt nej till dina 24 kvm heller. Ser jättemysigt ut!
    Har själv gett upp tanken på myrten eftersom jag inte har någonstans att övervintra dem. Inomhus trivs de ju inte. Får nöja mig med Myrsine istället och njuta av dina fina på bild.

    Ha det gott
    Camilla N

    SvaraRadera
  15. Mmm, klimatet är onekligen ett annat i England. Är så glad att jag fått se din fina trädgård irl, blev inspirerad att formklippa lite mer och har börjat på några små stammade myrtenträd. :)
    Kram Kristina ( som ser fram emot fler bilder från Gunillaberg)

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina