torsdag 16 augusti 2012

Augustidagar

Vilket underbart augustiväder vi har, soligt och skönt! Men det är alldeles snustorrt i jorden! Det regnade ganska ordentligt vid midsommar och sedan kom det en skur i mitten på juli, men i övrigt har det nästan inte regnat alls. Men jag klagar inte! Tvärtom, jag tror att torkan har gjort att svampsjukdomarna på bl a buxbom har hållit sig på mattan.

Så, peppar, peppar ta i trä, buxbomen ser bra ut. De flesta klot och häckar har vi inte klippt,
men även det klippta testklotet ser välmående ut.
Dock ligger ju smittan kvar i 5 år så det är alldeles för tidigt att ropa hej.

Häromdagen hittade jag något jag inte sett tidigare; en blommande julros! I augusti! Vad tror den? Att det redan varit vinter?! Eller att våren äntligen har kommit?


Eftersom det är så torrt är det vattning jag ägnar mig mest åt nu, både hemma i trädgården och på odlingslotten. Speciellt alla mina krukor måste vattnas nästan dagligen, men snötörlarna på trappan är fortfarande fina.

14 kommentarer:

  1. Blommande Julrosor hade jag i juli för första gången. Tydligen är det inte jätteovanligt, men jag hade aldrig varit med om det förut.

    Va skönt att dina Buxbom mår bra (och jag skall inte heller ropa hej åt dig, snarare hålla tummarna för att de skall må bra fortsättningsvis också:-)

    SvaraRadera
  2. Överaskande med en blommande Julros!!
    Här är det också torrt och krukorna måste vattnas dagligen...
    Trevlig helg
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Visst är det härliga dagar nu... augusti är en fin månad tycker jag. Toppen att dina bux ser bra ut så här långt i a f, nu håller vi tummarna.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Snygg ljussättning av buxbomsklotet, förstärker den runda formen! Är du både duktig fotograf OCH ljussättare? :-)
    Julrosor är fina, men de har dålig timing!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Beautiful photographs, beautiful flowers, very joy. I am greeting

    SvaraRadera
  6. Det kanske är en försenad juliros? Eller stressad av den ovanligt svala sommaren?Låt oss hoppas att den spar några knoppar till sin egentliga blomtid.

    SvaraRadera
  7. Kul med julrosen oavsett varför tycker jag.
    Håller alla tummar för din buxbom.
    Kramar :)

    SvaraRadera
  8. Verkligen härliga dagar nu. Men tänk var orättvist regnet faller. Du har snustorrt och jag har inte behövt använda vattenkannan på hela sommaren....

    SvaraRadera
  9. Fine bilder! Morsomt med blomstrende julerose! Er det Gillena du har i krukkene?

    SvaraRadera
  10. ....ja jeg tror det - det er blevet forår ;0) Vi har ihvertfald det bedste vejr længe her i landet og week-enden skal nydes i haven :0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  11. Ja, det är verklige härligt nu :-) Snyggt med den delvis murade komposten nedan, bra inspiration! (Ja mycket annat vacker också förstås :-)

    /Annika

    SvaraRadera
  12. Fantastisk bra blogg Katarina! Snubblade över den av en händelse, och hur ofta sker det på nätet? (Tusen trädgårdar som jag försökt få hustrun att delta i).
    Välkomna att höra av er vid tillfälle, ni kanske vill se vårt nybyggda Orangerie (som vi är så nöjda med)? Det är ju bara några kilometrar från er, Viltstigen.

    /Mats (Melander)

    SvaraRadera
  13. Hej Mats! Vad roligt att du hittat hit! Jag är mycket nyfiken på ert orangeri (och förmodligen ohyggligt avundsjuk!), kanske kommer jag cyklandes en kväll i veckan?
    /Katarina

    SvaraRadera
  14. Underbara bilder. Gillar skarpt silvriga och gråtinade växter. Tack för att vi får hälsa på hos dig.
    /Sylvia

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina