tisdag 8 januari 2013

Nu kliar det...

...i mina fingrar, jag vill klippa buxbom! Jag har försökt sköta och gulla med mina klot och häckar i år (eller förra året, rättare sagt) för att de skulle bli motståndskraftiga mot buxbomssvampen. Bland annat har jag låtit bli att klippa, jag tänkte att det kanske kunde vara bra att lämna dem ifred. Dessutom läste jag att friväxande, oklippt buxbom inte drabbades av svampen lika ofta som klippt.
Problemet är ju att jag verkligen gillar de välklippta, strama formerna. Som nu inte finns. Alls.
Det är mest en massa rufs och spret. Nåja, de lever i alla fall.
Men så fort frostrisken är över, då, då klipper jag till...
Och frostrisken är definitivt inte över än, den har väl knappt börjat (?!), även om det har känts lite vårlikt med temperaturer runt 6-7 grader på senaste tiden. Snödroppar och vintergäck är uppe några cm och det finns stora, härliga knoppar i julrosorna. Jag har varit ute i trädgården och stökat en del, jätteskönt, och bl a flyttat in den första tulpankrukan från trädgårdslandet till vinterträdgården. Jag hoppas ha tulpaner om några veckor. Men än så länge är min superfyllda amaryllis snyggast!

Stort tack för alla trevliga jul- och nyårshälsningar!

13 kommentarer:

  1. Men så lyxigt härligt det låter med egna tulpaner...Själv har jag just varit ute och sått 15 olika sorters chili och paprika - det kliar nämligen i mina fingrar också :-)

    SvaraRadera
  2. Hej och god fortsättning.
    Jag har inte heller klippt min buxbom.
    Den där Nymfen är så himla fin. Har också haft den.
    Sista blommar för fullt just nu.
    Här hoppas jag på lite vila till innan de sätter igång.
    Allt Gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Njuter också av mina amaryllisar. Tulpaner känns långt borta ... :-)

    SvaraRadera
  4. Det var en riktig godisamaryllis!

    SvaraRadera
  5. Så härligt med tulpaner på vänt! Finns det något mer vårligt? Din amaryllis är verkligen läcker. Jag håller verkligen alla fingrar och tår för att kuren om att inte klippa buxbomen på ett tag fungerar.

    Kram kram Eva

    SvaraRadera
  6. De ser ju verkligen frodiga och fina ut dina buxbomar - hoppas verkligen på ett svampfritt år i år. ....och vilka härliga semesterbilder du visar, det dallrade till i resnerven här.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jeg kan ikke lade være med at klippe mine buxbom, da de netop giver ro og orden i haven, når de er faste og klare i formen. Forsøger ikke at tænke så meget på svampeangreb, men klipper når vejret er godt og spritter redskaber bagefter.

    Her i Danmart har vi også mærket våren, men ved at vinteren stadig bestemmer. Julerosen blomstrer nu hvide og skønne i min have - uha jeg håber de kan klare kulden der vist snart kommer igen.

    Dejlig aften og mange hilsner fra
    Katinka

    SvaraRadera
  8. Ojojoj, redan knoppar!
    Här lyser det mesta med sin frånvaro...det enda som lyser upp är julrosorna, och de är inte att förakta!
    Ha det gott, lyckliga du som fått se lite vår i antågande:)

    SvaraRadera
  9. Det blir allt spännande o se denna säsongen hur det utvecklar sig vidare med buxbomen i landet.Klart det ska vara form klippta i din trädgård.
    Meh du....du måste börja prata o gulla med cameliorna fjäska ordentligt annars händer inget ju ;)Viska till dem att de är vackrast i världen så ska du få se :)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. I lördags var det ju hur vårligt som helst i Skåne och jag blev sååå sugen på att se lite färgglada vårtecken i rabatterna (inget syns ännu dock). Längtar något vansinnigt tills jag kan sätta ut min första kruka med vårblommor!!!!

    Kram
    Camilla

    SvaraRadera
  11. Men ååååå så avis jag blir att ni har sån vår där nere!!! Vintergäck! Och knoppande julrosor! Här får vi nog vänta till slutet av mars innan de kikar fram. Och då är det väl sommar hos dig.. ;)
    Håller tummarna för att din fina buxbom håller sig frisk även i fortsättningen.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  12. Ja hur gick det egentligen med din buxbom, den ser ju frisk ut på bilden i alla fall. Jag hoppas verkligen att sommaren blir blir ogynnsam för buxbomssjukan så att vi eventuellt har en möjlighet att pysselvägen hålla eländet stången. Jag har ju mest storbladig buxbom, men har hört att den inte alls är så motståndskraftig som jag från början trodde, så jag är definitivt på min vakt!
    Må så gott och kram från Eva

    SvaraRadera
  13. Snödroppar och vintergäck.... mmm..... säger du det... :-) Låter helt ljuvligt. Här har vi flera meter snö typ. Förstår att det kliar i dina klipparfingrar. Hoppas, hoppas, hoppas, att du inte får något mer sjukt i år. Själv ser jag fram emot få se om den japanska järneken har övervintrat. Spännande. Men det dröjer ju ett tag till innan det avslöjas haha.... Några ton snö måste bort bara.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina