lördag 27 juli 2013

Torrt, torrt, torrt

Och hett, hett, hett. Precis som förra sommaren har det inte regnat en droppe under hela juli. Jag klagar inte, hellre det än det dagliga regnandet vi hade för två år sedan. Men jag hade inte tackat nej till en dag (eller ännu hellre en natt) med stilla regn nu. Rejält varmt är det också, upp mot 30 grader.
En som trivs med värmen är kaprisen som får en sådan här fin blomma om man inte skördar knoppen. Och eftersom den bara har fått tre knoppar tyckte jag inte det var lönt att lägga in. Men nästa år kanske?
Den röda kvannen som är ny för i år verkar också trivas, men jag hoppas den blir högre nästa år.
Den samsas med fänkål och jätteverbena.

Men var har mina fina anisisopar tagit vägen??? Det finns bara någon fjösig liten planta kvar i prärierabatten och några frösådda i gruset. Det var speciellt den lila `Black Adder´och den vita `Alabaster´ jag var särskilt förtjust i. Grrr. Är det lönt att köpa nya?
Men solhattarna, dem kan man lita på. Frösår sig i mängder och kommer tillbaka år från år. Min nya favorit är den enkla och lite glesa E. pallida.

I natt blir det en tropisk natt, dvs temperaturen går inte under 20 grader.

11 kommentarer:

  1. Men en sån vacker blomma kaprisen har! Urtjusig. Man kan även lägga in kaprisens frukter, de är sådana som sälj som cocktailkapris med skaften kvar.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj vad fint, kaprisen har jag inte sett blomma förut, och kvannen skall jag tipsa dottern om, hon vill ha växter i den färgskalan, fina bilder.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Men oj, vad kaprisen var vacker både i blad och blomma! Strunt samma om det blir inläggning eller ej!! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Den röda kvannen var fin liksom kaprisen, kul med så annorlunda växt! Min erfarenhet av anisisop är att den tyvärr är kortlivad... Har läst att den ska fröså sig villigt men det har inte mina gjort trots att jag har försökt att hålla utkik efter ev. småplantor när jag rensar runt dem. Hälsn. Åsa

    SvaraRadera
  5. Gör som du längtar efter en dag/natts regn!!
    Mina Anisisopar kommer snällt igen(tredje året).
    Häftig kaprisblomma.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  6. Men vad kul med kapris, hade ingen aning om att man kunde odla den här. Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig, en natt med regn hade gjort gott, hoppas det blir i natt.
    Det var den mest underbara blomma jag har sett.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Första gången jag ser en kaprisblomma, häftig! Har köpt ett par vita solhattar som jag ser fram emot att sätta i jorden. Nu blir det lite svalare. Hoppas att det blir lite mer regn också. Låter lite konstigt att säga så men lagom är bäst.

    Ha en fortsatt fin dag!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Kaprisen stod på min lista i våras. Men så valde jag bort den i sista stund. Skulle jag ju inte ha gjort med den underbara blomningen! :)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  10. Har du någon bild på vad du kombinerat din småbladiga klätterbenved (Minimus) med. Jag läste om den i ett inlägg 2010 men jag såg inte vad den växte ihop med

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Har precis fått kaprisfröer av en vän på fb. Jag undrar nu om du vet hur / när jag ska så dem. Hon jag fick dem av lyckades inte.
    Hoppas du kan ge mig svar :)
    Cathrins@hotmail.com

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina