måndag 17 juni 2013

Juni, de snabba klippens tid

Nä, klippen går faktiskt inte alls speciellt snabbt. För det är ju ett och annat objekt som behöver ansas, nu i midsommarveckan.
Nä, nu ljög jag, för jag har börjat klippa för flera veckor sedan, annars skulle jag få förfärliga belastningsskador den här veckan. Eftersom vi inte klippte buxbomen förra året pga svampsjukdomen är en del av dem väldigt rufsiga nu. Det är nästan som att börja om från början igen. Och buxbom växer inte sakta, buxbom växer fort, det märks om man inte klipper en säsong. Jag var nästan lite nervös när jag skulle sätta saxen i dem, hade jag kanske glömt hur man gör? Legat av mig?

Och precis som hos frisören får de ett skyddande skynke runt halsen så att allt klipp kan samlas upp och inget lämnas till den dumma buxbomssvampen. Jag behandlar med Mikroferm och Guard 2000 för att bekämpa svampen, men jag har ingen aning om det fungerar. Det viktigaste är kanske hurdan sommar vi får; regnig eller torr. Och jag hoppas, hoppas på en torr!

10 kommentarer:

  1. Oj, det ser verkligen ut att vara ett perfekt klot i alla fall. Tror inte du legat av dig. :-)

    SvaraRadera
  2. Du är verkligen en fena på att klippa, jag måste också ta itu med mina, de är inte så många, bara tre stycken. Hoppas sjukdomen dragit sig tillbaka.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj oj oj, vilken skicklig frisör dina klot har! Hur bär du dig åt, männska!?!
    Jag har några myrtenklot som verkligen skulle behöva gå till frissan, men jag tycker att det är jättesvårt att få det så där runt och snyggt!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  4. Dit klippta klot blev verkligen helt runt och helt perfekt. Jag tänkte klippa mina två till helgen men jag vågar ju knappt visa mina bilden efter att jag varit framme med saxen... Det kommer garanterat inte att bli lika fint resultat som du lyckades med.
    Kram Therese

    SvaraRadera
  5. Snygg frilla! Håller tummarna att du slipper svampeländet i din vackra trädgård.

    SvaraRadera
  6. Så snygg frissa! Helt perfekt. Jag lät också bli att klippa min buxbom i fjor och som de har rufsat till sig. Jag var så vankelmodig om jag skulle klippa eller låta bli i år, men det är ju de distinkta formerna jag vill ha och inte en massa lurv, så jag klippte till jag med.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Wow så snyggt det blev, men oj så perfekt. Jag har inte klippt mina än men då är det bara att sätta igång..bra det kan jag ju göra sittandes på en stol..

    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Ett perfekt klot, mycket snyggt ;)

    SvaraRadera
  9. ÅÅ så vackert det blev!!!Du är en skicklig frisör.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  10. Riktigt så snygga blev INTE mina men jag ligger ju i träning fortfarande "hahaha"
    Kram gittan

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina