tisdag 14 december 2010

Helt onödigt...

...är det väl egentligen med amaryllis, men hittar jag några snygga har jag svårt att hålla mig i skinnet... De här såg lovande ut i knopp och även nu när de börjar slå ut är de riktigt söta.
        

Angående hyacinterna i mitt förra inlägg har jag inte alla inne samtidigt, doften hade nog blivit väl överväldigande även för den mest hängivne hyacintentusiast. Till "vardags" har jag kanske 2-3 stycken inne. Resten bor i den svala vinterträdgården, där de håller sig utmärkt i flera veckor, och kan tas in efter hand. En del är inne på dagen och förpassas sedan till vinterträdgården på natten. Eftersom det är ganska kallt ute nu har jag dragit ner temperaturen från normala 12 - 15 grader till 7 - 8 grader. Och hyacinterna trivs, de står nästan stilla där.

Även Euphorbian `Diamond Frost´ trivs bra i vinterträdgården, och blommar oförtrutet vidare. Ute har snön sjunkit ihop så att buxbomskloten har blivit av med sina tjocka vintermössor.

Idag är det ca 5 minusgrader i Lund, soligt, men rejält blåsigt, brrr. Jag vill inte cykla!

14 kommentarer:

  1. Vad fina de är amaryllisarna!Smart att ha hyacinter i vinterträdgården.Jag förvarar frukt där bla som ett svalt skafferi!Kanske inte så bra för blommorna men de vilar ju ändå.
    Kram fr.mig

    SvaraRadera
  2. Jättesöta Amaryllisar. Jag slog till på en mörkröd idag.. Tror det är min 6:e för året så man kan väl säja att jag är lika dan... ;) svårt att låta bli. Hittade även röda hyasinter som jag inte kunde låta stå kvar i butiken... ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Underbart söta och oemotståndliga! Köpte en liten vit miniamaryllis i dag - för jag kunde inte heller låta bli!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det är absolut nödvändigt med amaryllis (och andra blommor)! Speciellt känns det så i år när vintern kommit alltför tidigt och också när det snart är jul.

    SvaraRadera
  5. Aha... inte alla inne samtidigt...... Why not!? :-) Hos mig doftar det upphöjt i 10 av hyacinter. Har ingen aning om hur många som blommar just nu, men ett större gäng är det i alla fall.... Sååå smart det låter att kunna förvara blommor i uterummet för en längre blomning... Har inget sånt ställe. Synd......

    Din vita amaryllis med rosa inslag var väldigt fin. Jag har precis fått upp ögonen för alla andra varianter som inte är vita.... Måste ha varit blind förut......

    -5 låter skönt.... rena rama tövädret!!!!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  6. Jag fryser också....
    Men det låter toppen att ha ett svalt rum så de håller längre...Mina första har blommat över redan...hyacinterna alltså...

    SvaraRadera
  7. Det var några snygga amaryllisar - tur att du inte alltid håller fingrarna i styr! ;-)
    Här ligger snön kvar och mina ynka klot har jättemössor!
    Det du!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Amaryllis är helt klart den viktigaste julblomman för mig och så hyacinter förstås...
    Minus 20 i flera dagar, inte kul:(
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Det var en vackert tecknad Amaryllis.
    Stockholm -11
    Mariana

    SvaraRadera
  10. Jättevacker Amaryllis!
    Jag har flera Hyacinter inne, det doftar mycket men det doftar gott!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Vilken jättefin amaryllis, förstår att du inte kunde motstå den! Jag fryser med, ska egentligen gå och ta ut hästarna och sen jobba..här är snöoväder på gång, snön fyker och vinden viner. Lund är cykelstad, är uppvuxen där, cykla är bästa sättet att ta sig fram på alla små kringliga gator. kram

    SvaraRadera
  12. Riktigt söt amaryllis du hittat!

    Smart att ha några framme och några på vänt.

    Ha det så bra!
    cz

    SvaraRadera
  13. Tack Katarina!! Du har gett mig svaret på något jag funderat över ett tag. För några år sedan såg jag en bild på Diamond Frost tillsammans med en julstjärna, och har sen funderat på om och hur man övervintrar denna, i mina ögon, sommarblomma. Perfekt info, tackar och bockar.
    Kram Lotta
    Ps! Jättefin amaryllis, syndigt snygg i knoppstadiet!

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina