onsdag 9 november 2011

Bloodgood

Det är visserligen ovanligt varmt denna höst men nu tycker jag det börjar bli ganska novembergrått och då blir jag ju så glad när jag hittar små färgklickar som denna lönn, Acer palmatum ‘Bloodgood’
Återigen gillar jag bladen på marken också, tillsammans med myskmadra och hasselört
Jag känner tydligt att jag snart måste tända mina uteljusslingor, som i år sitter i idegranskloten. Ja, slingorna är faktiskt redan på plats, jag satte upp dem i oktober när det var varmt och ljust och skönt! Jag är själv lite impad... Bloggen är ju min trädgårdsdagbok och jag tycker det är väldigt roligt att gå tillbaka och se vad jag bloggade om förra året och se, även då började jag längta efter ljus i början av november och tände ljusslingan 11 november! Jaa, det börjar bli dags...  

14 kommentarer:

  1. Ja, nu längtar man verkligen efter ljus. Har inte satt upp några slingor än (imponerad av din framförhållning!!) så jag eldar värmeljus i utomhuslyktorna. Till helgen har vi iaf tänkt hämta adventsgran så då åker väl ljusslingorna fram kan jag tänka mig. Myyys! :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk lönn! Jag vill också ha lönn. // Anna

    SvaraRadera
  3. Har du redan så smart.....jag kommer vilken dag som helst att sätt upp mina slingor men har försökt hålla mig. Har sett ett par stycken som har börjat tända sina redan.

    Vi behöver myset
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker bladbild (den understa). Härliga kontraster i färg och bladform.

    Jag börjar också längta efter mer belysning. Vi har aldrig haft någon speciell vinterbelysning utomhus men det känns som om det kanske är läge att skaffa det i år.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. Jösses vilken färg ! Men så har den ju namn därefter också ;-) Ja en liten ljusslinga kan man nog behöva snart nu, hu vad det blir mörkt på kvällarna...och här har vi inte ens gatlyktor, det är som en vägg utanför fönstret av svart, svart, svart.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. oj så snygga blad den Acer har.jag har en massa lyktor tända i min trädgård. Jag använder batteriljus.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Rött och grönt är snyggt ihop och med hjälp av solen blev den röda riktigt häftig.
    Ska nog köpa en ljusslinga till växthuset.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  8. Funderade också på ljusslingor var dom ska sitta i år men kände att det var lite tidigt men dom skulle verkligen behövas där ute i mörkret, för det är verkligen becksvart ute.
    Riktigt härlig röd färg på lövet.
    Ha en fortsatt skön vecka
    Mariana

    SvaraRadera
  9. Så röda vackra blad Lönnen har, fin färg att njuta av under hösten.

    Har satt ut både lyktor och 'spottar' både här och där i trädgården och allt är redan tänt :=)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Synd bara att när man tänder slingorna så känns det så mycket jul....och det är jag inte riktigt mentalt beredd på ännu....men det är förmodligen bara en lite kort tidspassage innan jag är där....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  11. Det finns en del saker att göra innan det blir för kallt o till det hör ju ljuslingor.Det är ju bra mycke skönare nu...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Smart at sætte lyskæden op mens fingrene er varme :-). Jeg er også allerede træt af mørke og det er jo alt, alt, alt for tidligt. Måske ville det hjælpe, hvis jeg havde en "Bloodgood" i haven.

    Ha´en god weekend
    Birgitte

    SvaraRadera
  13. Smart drag att sätt ut ljusslingorna i förväg, brukar vara lite kallt om fingrarna och mörkt. Just nu är det verkligen mörkt här, regnigt och grått och ingen snö som lyser upp så det ska bli riktigt härligt med julejus :-)

    Ha en fortsatt fin helg!
    Annika

    SvaraRadera
  14. Rött och skönt!
    En sådan klok tanke att redan nu pytsa ut ljusslingorna, det tar jag genast efter och sätter upp något i körsbärsträdet. Härligt att slippa titta ut i en kolsvart trädgård som det ju blir här ute på landet.
    Må så gott och njut av helgen.
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina