måndag 28 november 2011

Jag vill bli flyttfågel

I helgen (torsdag-söndag) firade vi min födelsedag med ett besök i Andalusien i södra Spanien, och himmel vad skönt det var där! Vindstilla, sol från en klarblå himmel och ca 20 grader, ja ungefär som svenskt vårväder. Och alltså helt perfekt för mig som inte vill ha det för varmt utan vill kunna sitta i solen och känna hur den värmer upp min frusna kropp.
Och överallt kunde man njuta av fullastade citrusträd, knotiga gamla olivträd och myrten, både som halvhöga häckar och som träd, som på den här alldeles förtjusande innergården i bergsstaden Ronda.
På vänstra bilden syns jag under ett myrtenträd, och på den vänstra bilden är det en myrtenhäck framför några citrusträd (kanske klementiner). Så nu vill jag bli flyttfågel och odla myrtenhäckar, oliver, citrusar mm på en varmare och ljusare plats under november till mars... Och sitta ute och äta middag klockan 9 på kvällen i slutet av november, ahhh!

Vi hann faktiskt med en hel del, bl a besökte vi trädgårdarna vid Alhambra och Generalife ovanför staden Granada, vilket var ett ganska underbart sätt att fira sin födelsedag, rekommenderas varmt! Jag återkommer med bilder därifrån när jag har sorterat bilderna, det blev några stycken...

Hemma i Lund igen möttes vi av regn och storm, ja, jag säger det igen; flyttfågel vill jag bli!

26 kommentarer:

  1. Jaaa, på fullt allvar är det en god idé när man går i pension... att bli flyttfågel. Spanien eller kanske Portugal? Södra Frankrike är ju också fint.

    Jag var i de fantastiska trädgårdarna A och G för mer än 20 år sedan men minns besöken kristallklart fortfarande. Några av mina absolut största trädgårdsupplevelser. Ser fram emot att få återse detta vackra i dina bilder.

    kramar Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Hade varit härligt att landa ett tag i ett varmare land. Fast jag är rätt glad för våra olika årstider....fast en av dem kunde ju varit lite kortare :))
    Ha det bra )

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar födelsedagsresa du verkar ha haft. Så trevligt att få åka på en sån resa nu. Ser fantastiskt ut på bilderna. Ser fram emot fler :-)

    Själv spenderade jag delvis helgen till att skotta snö....

    Grattis i efterskott!!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott Katarina!
    Lite storlek på de där träden du:)
    Snart har vi den härliga våren här igen härda ut!Vi hjälps åt tycker jag :-) Inte ska du behöva gå o bli flyttfågel inte ;-)fniss
    KRAMIS från mig!

    SvaraRadera
  5. Grattis i efterskott och så härlig födelsedag. Värme, sol och blå himmel och här hemma blåst, regn och kallt. Ja jag föredrar nog också det första men gillar förståss snö...men då ska det vara fint väder i överig.
    Ser fram mot dina fina bilder.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Hej och grattis i efterskott!
    Andalusien är helt rätt i november, Ronda och Alhambra fina besöksmål. Förstår att det känns surt att komma hem.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Tillykke med fødselsdagen. Dejligt at fejre den under varme himmelstrøg - det ser og lyder ud at til at have været ganske skønt :-)

    Det er fristende at blive flyttfågel i disse mørke og kolde måneder.

    SvaraRadera
  8. Det ser härligt ut! Tänk om vi kunde odla myrtenhäckar eller myrtenträd i den storleken. Mmm...
    Vi hörs via mejl eller telefon,
    Eva

    SvaraRadera
  9. Åh, ja, hvem der bare var trækfugl. Jeg boede for mange år siden en måned i Granada og jeg var oppe i parken ved Alhambra hver dag! Mit dejligste minde om en helt i gennem dejlig by.

    Tillykke med fødselsdagen :-)
    Birgitte

    SvaraRadera
  10. Grattis i efterskott fina du! Vilket underbart sätt att fira sin födelsedag! :) Tänker alltid på Lars Krantz när jag hör om Alhambra. Han vill aldrig sluta prata om Alhambra när han väl börjar... :) Enligt honom är det ett av de vackraste ställena på jorden.
    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Låter härligt!!
    Det ska bli kul att få se lite bilder därifrån.
    Välkommen hem och grattis
    Mariana

    SvaraRadera
  12. Ser alldeles underbart ut Katarina! Och grattis i efterskott! kram Sophia

    SvaraRadera
  13. Åh hvor ser det dog dejligt ud - heldig dig :-)

    Kh. Marlene

    SvaraRadera
  14. Grattis i efterskott Katarina!
    Jag gör dig sällskap så ska du se att vi snart bildat en ny flock fylld av flyttfåglar =)

    Faktum är att jag hoppas att den dagen vi inte behöver jobba längre ha möjlighet att bo ungefär sådär under vintermånaderna och här hemma under sommarhalvåret. Några årstider tror jag mig inte ha något behov av! Och tänk då behöver vi aldrig mer dra på oss ett par strumpor!!!
    Kram gittan

    SvaraRadera
  15. Grattis i efterskott! Vilken härlig resa. Andalusien är verligen underbart tycker jag. Jag har faktiskt bott ett halvår i Ronda för att läsa spanska. Skolan var inrättad i ett gammalt moriskt palats i den gamla stadsdelen. Otroligt fint. Åh, nu blev jag resesugen....

    Kram, kram
    Maria

    SvaraRadera
  16. Låter som om du har haft en fantastisk födelsedag. Stort GRATTIS i efterskott!

    Blir imponerad av storleken på myrtenträden. Där ligger allt dina egna i lä även om de är otroligt fina de också. Förstår att du blir lockad av att flytta dit.

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  17. Helt underbart! Vilka bilder!! Jag vill också bli flyttfågel, när huset i Kroatien blir färdigt...om x antal år..:-).
    Grattis i efterskott!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Så underbart. Visst längtar man efter sol på skinnet nu. Långt kvar.....

    SvaraRadera
  19. Hejsan, vilken fin blogg. Älskar allt som har med trädgård att göra. Bor själv utanför Boston, USA, så vädret är ju rätt lika i gamla Sverige. Brukade ha en grönskande grönsaksland men där vi bor ligger mesta delen av trädgården i skugga. Så nu gror jag mest 'shade loving plants,' och örter till matlagningen. Vilket är min passion.

    Mvh,

    Anna

    SvaraRadera
  20. Hejsan, vilken fin blogg. Älskar allt som har med trädgård att göra. Bor själv utanför Boston, USA, så vädret är ju rätt lika i gamla Sverige. Brukade ha en grönskande grönsaksland men där vi bor ligger mesta delen av trädgården i skugga. Så nu gror jag mest 'shade loving plants,' och örter till matlagningen. Vilket är min passion.

    Mvh,

    Anna

    SvaraRadera
  21. Åhh, det ser verkligen härligt ut! Det är inte utan att även jag skulle hänga med flocken trots att jag är en utpräglad årstidsmänniska. Ser fram emot dina bilder från trädgårdarna man hör så mycket om men som jag aldrig själv sett i verkligheten. Låter som ett bra ställe att fira födelsedag på. Grattis i efterhand!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Kanske du vill ta en titt hos mig idag :D
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  23. Hej Katarina!
    Visst är det skönt att komma iväg i november. Har i många år önskat att komma dit men nu blir det Normandie nästa.
    Äntligen funkar det att kommentera igen. Ha en skön helg
    Annika
    som också gärna skulle vilja vara flyttfågel

    SvaraRadera
  24. Och jag som tycker att Lund är exotiskt ur trädgårdssynpunkt...
    Ha en skön helg, önskar Törnrosa.

    SvaraRadera
  25. Oj, så härligt det ser ut, vilket jättebra sätt att fira födelsedag - och grattis!! :-)

    Ha en fortsatt fin helg!
    Annika

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina