tisdag 23 oktober 2012

Svampeländet

Regnandet i september gjorde, som sagt, att buxbomssvampen, Cylindrocladium buxicola, kom igång igen. Men det gjorde jag också så nu är jag igång och behandlar dem med Mikroferm, som man har bra erfarenhet av i Holland.



Det var inte så krångligt att behandla med Mikroferm som jag först trodde (jag skrev om det i september), det räcker tydligen att man sprutar det på själva busken och på marken under. Mikroferm innehåller bl a mjölksyrabakterier, se mer nedan. Man blandar det 1:100 och sprutar ungefär var fjortonde dag tills svampen ger sig. Jag lägger även på ett fast organiskt gödsel som heter Mest Best. Också håller jag alla tummar och tår!

Den här informationen har jag fått om Mikroferm:
Mikroferm är ett probiotiskt tillväxtstilmulerande preparat som är verksamt genom sin fermenterande förmåga. Fermentationen ger upphov till en mängd bioaktiva ämnen, som mjölksyra, enzymer, vitaminer, organiska syror m.m. Vissa av dessa metaboliter tas upp direkt av växten. Andra gynnar tillväxten indirekt genom att t.ex frigöra näringsämnen. Samtliga mikrober i Mikroferm är i naturen vanligt förekommande och preparatet är helt fritt från GMO. Det som gör Mikroferm unikt är sammansättningen och samarbete mellan de olika mikrobgrupperna och deras förmåga till fermentation.

Det ligger 30 års forskning bakom preparatet av den japanske agronomen & professorn, Terou Higa och hans institution. Preparatet är vida spritt och finns idag i 120 länder. För mer info se: 
http://www.emrojapan.com/



Nu ska jag packa sommarkläder för en höstlovsresa, jippi!


12 kommentarer:

  1. Vilket bra preparat du hittat, önskar dig lycka till med buxbomen och en trevlig höstlovsresa!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh, tack för att du ger hopp om att kunna bekämpa buxbomssvampen. Man vet ju aldrig när den slår till.
    Hej hopp!

    SvaraRadera
  3. Haf håller tummen att det fungerar och att det löser sig för alla dina fina buxbom. Låter spännande med reda, vart går den?

    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Åh hoppas o håller alla tummar o tår för att det ska lyckas!
    Ha en fin resa :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Håller tummarna för att det hjälper!!!
    Ha en trevlig höstresa.
    Mariana

    SvaraRadera
  6. Jeg troede slet ikke, at svampen kunne behandles og at man skulle grave planten op og brænde den.
    Jeg har selv en del buxbom, og vil helt klart notere navnet. Kan man købe det i Sverige??

    Ha' en fin dag derude :o)

    SvaraRadera
  7. Snygg 'header' - igen!
    Hoppas att du lyckas med din behandling, känns säkert bättre att göra något än att bara titta på när eländet har sin framfart.
    Så får jag önska trevlig resa - har själv precis kommit hem från några dagar i Berlin!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  8. Åh, nu håller jag tummarna för att det lyckas!!!
    Hoppas du får en fin resa.
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Hoppas det är ett dundermedel, och vilken tur att du inte grävde upp plantorna när sjukdomen bröt ut första gången. Vi har precis kommit från Amsterdam och där noterade jag just att buxbomen såg väldigt fin ut överallt. Till och med de ganska långa häckarna vid riksmuseet såg helt oskadda ut. Det är nog Mikrofermen...
    Så härligt det låter med sommarresa, hoppas du har det riktigt skönt.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hej Katarina, jag har googlat på Microferm och hittade hit. Jag undrar om du har sprutat med enbart Microferm? Jag har läst att man ska blanda med en "sticker", som heter Guard 2000. Har du blandat dessa? Jag har inte hittat någon som säljer Guard 2000. Vore tacksam om du ville dela med dig av dina erfarenheter.
    Bästa hälsningar/Randi

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina