söndag 7 november 2010

Högsäsong!

    

Nu börjar högsäsongen för buxbom och idegran. Lite frost, som det var i morse, försämrar dem inte.  

Nästa steg är att sätta ljusslingor i några av dem, hmm...

Jag brukar inte klippa ner perennerna förrän till våren, men idag har jag klippt lite för att kloten ska komma till sin rätt och synas ordentligt.

Vi har haft ytterligare en lugn och solig dag, har vi inte haft ovanligt många soliga helgdagar den här hösten? Frost i morse och ganska kallt under dagen, men solen värmer så skönt!

13 kommentarer:

  1. Håller helt med dig att kloten gör sig extra bra nu när perennerna har lagts sig ned, då är det extra roligt med formklippt stomme som du tycks ha!! Fantastikt fint!

    Såg att du har kullerstensgång vilket jag gillar mycket. Vad har ni mellan stenarna för att de ska ligga still?

    Ha en skön söndagkväll! Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa! Vi har stenmjöl mellan kullerstenarna och det fungerar bra, de ligger still. Men det växer mossa på en del ställen, i skugga ffa, men det får man tåla (eller ta bort, men jag är nog för lat...).
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Helt ljuvliga!!! Underbar bild med det frostnupna klotet.

    Du har så rätt, klart man ska klippa ner lite så att kloten syns.....mina är helt gömda bland ulleternellerna...Det blir ut med saxen i morgon.

    Kram! Maria

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt fina de är dina klot!!!! Med ljusslinga blir det magiskt.... Maffigt med alla rosorna!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  5. Vackert, Katarina! Jag förstår verkligen att du gillar gröna klot. Känns som om säsongen blir så mycket längre med dem. Gillar speciellt bilden med den frostnupna buxbommen.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Grönt och fint, är det inte svårt att klippa så perfekt?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. De ser så fina och täta ut.Klart de ska synas ordentligt ;)

    SvaraRadera
  8. Kära Katarina!

    Att det är högsäsong i din trädgård just nu förstår jag verkligen, verkligen...... Det är nu dom får lysa som allra mest..... när det mesta andra har vissnat står dom kvar där, de vintergröna läckerheterna och är humörhöjare som du säger..... Och jisses vilket fint idegransklot du har också... oj.... jag blir alldeles stum.....

    Tack goa du för din snälla välkommentillbaka- hälsning hos mig..... Vet du..... de dagar jag nu inte varit aktiv på bloggen är det längsta uppehåll jag gjort sedan jag började i slutet av februari..... Är också blogg-beroende tror jag ;-) Man har ju så många härliga vänner att hälsa på.....

    Ser nu också vilka fina inlägg jag missat hos dig under min 'ledighet'... Alltså.... man bor verkligen helt fel till.... Kvista över till Köpenhamnn för att köpa blommor..... !!!!! Ahhhh.... Såå maffigt det blev med dina arrangemang!!!! Smågranar behöver jag i alla fall inte köpa.... Har ju varit hos svärmor ;-) Tror säkert 10 små granar fick följa med hem..............

    Ha det fint i veckan!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  9. Hej kära du!
    Det är bra för mitt humör också att du har så mycket fint att visa.
    Blir alltid glad när jag tittar in. Hoppas att det blir fint imorgon också då skal jag ut och städa i mitt växthus där är det kaos just nu.
    Ha det gott i buxbomsbollslandet
    Annika

    SvaraRadera
  10. Vilka otroligt fina buxbomklot du har.

    Hos mig växer fyra buxbom och jag är jätteglad att de överhuvudtaget klarar vintern men nu är det tredje året de har klarat sig .
    När skall jag klippa buxbom.?

    Det ser ut som om kloten har fått smått ochså himla fint.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  11. Mmmm, dina buxbomsklot är ju bara för läckra...ger helt klart mersmak.
    Ha en fin kväll,
    Lydia

    SvaraRadera
  12. Åhhhhh, såååå fina klot du har!
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  13. Åååh, näst sista fotot är ju för fint med de frostkantade bladen. VACKERT, Katarina!
    De får mig att tänka på de variegerad buxboms grenar jag såg igår som såldes för juldekoration. Fick stort ha begär och vill göra en krans, nej, många kransar i alla former. De buxbomsbladen var underbara liksom dina.

    Kram

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina