fredag 5 november 2010

Pälsiga knoppar

Tycker det känns lite hoppfullt med pälsklädda knoppar i magnolian!

Men den garderar sig med dubbla knoppanlag så om frosten skulle komma när den första knoppen har slagit ut, har den en till i reserv.

Eftersom det är höstlov åkte vi en sväng till Köpenhamn i går. Där brukar man kunna hitta blommor till ganska bra priser, men det var kanske lite mellansäsong för det fanns inte så mycket. Lite shoppade jag i alla fall, bl a tre rejäla buntar vita rosor,
som jag ska knipsa av och sätta tätt, tätt i en oasis i en låg, kvadratisk zinklåda, precis som jag har gjort med mina limegröna krysantemum,

några rosaröda ranunkler

och små, söta "granar", som man redan hade börjat sälja och jag blev sugen förstås...    
Rumsgran (den lite större längst bak) verkade vara "modernt", jag har kvar min som jag köpte förra året, den har stått ute över sommaren och växt till sig.

Blommorna ställer jag ut i vinterträdgården på natten, då håller de sig länge, åtminstone 2-3 veckor.

I dag har vädret inte lockat till trädgårdsarbete, blåsigt och regnigt, men maken vågade sig ut och planterade vitlöken. Hoppas det blir bättre i helgen, jag behöver komma ut och räfsa lite.

11 kommentarer:

  1. Men Katarina så vackert det skall bli hos dig ohh vad jag blir sugen på att åka till Danmark.
    Va har den dubbla knoppanlag.. det visste inte jag.
    Jo du jag har 3 sidor varje nr hela året ut så du kommer veta allt om mig tills vi ses.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  2. Men så fint! Och så lyxigt att få frossa i blommor!!! :) Önskar att kontinenten låg liiite närmare ibland.. ;)
    Ha en underbar helg!
    Kram, A-K

    SvaraRadera
  3. Oh så mycket kul du har att fixa!!! Kommer att bli supersnyggt! Smart med magnolians knoppar, sett hur det ser ut men inte fattat att det var dubbla knoppar. Angående lammöronspysslet så tror jag nog att det kommer att se OK ut länge. Limmet fixerade bra, så det enda som händer (tror jag) är att den kommer att tappa färg pga solljuset. Fram emot februari är den nog rätt så begie-brun.... Du visar väl ditt pyssel sen va? 100 vita rosor.... uj, uj, uj...

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  4. Ranunkler är väl vårblommor, de är så vackra:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Hej Katarina!
    Så fantastiskt att kunna fara över till Danmark och shoppa buntvis med snittblommor.
    Så vackert du har komponerat ihop dina 'gröna' barrväxter tillsammans med Taklökar och pynt.
    Ha en Trevlig och mysig helg!

    SvaraRadera
  6. Så fint du har gjort...
    En liten gran i kruka blev jag lite sugen på ;)

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara arrangemang du gjort. Gillade verkligen rosorna och krysanthemumen på det viset. Inspirerande!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej Katarina.
    Sikke fine blomster du har fundet i København. Smukke billeder.
    Ha' en god weekend.
    Kh Lone

    SvaraRadera
  9. För min de lblev det "bara" ett par Orchideer när vi var i Köpenhamn. Men du kan tror att det var lockande med alla dessa snittblommor till drömpriser! Men denna gången skulle vi ju inte hem så det får bli snitt i mängder nästa gång istället =) Så du har rumsgranen ute sommartid! Min vissnade i vardagsrummet i somras men man skulle kanske prova en gång till och sätta ut den till våren... Snygga krukor til dina små granar "ler" Hoppas ni får en skön helg / gittan

    SvaraRadera
  10. Jag vill också åka till Köpenhamn och köpta blommor.
    Snabba dig på och knipsa rosorna och släng ihop dem i zinklådan så vi får se - vi sitter ju och väntar nu ju...

    Kram

    SvaraRadera
  11. Köpenhamn är bar att köpa blommor i, fina fynd du gjorde!
    Hoppas du har kunnat komma ut i eftermiddags, här var fint i alla fall.

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina