lördag 15 januari 2011

Favoriter

Jag har hela hösten tänkt göra ett inlägg om mina favoritböcker. Eller egentligen de böcker som var viktigast i början, de som fick mig så besatt... Här kommer några av dem:

Lotte Möllers bok om Maryhill fick jag medan vi fortfarande bodde i lägenhet och jag älskade beskrivningen av rundvandringen i trädgården. Den var så bra att man tydligt kunde föreställa sig både hur det såg ut och platsens känsla! Senare har jag besökt Maryhill vid flera tillfällen, de har öppen trädgård en helg i juli varje år och samtidigt en kakbuffé som inte är att leka med, och Lotte Möller har verkligen fångat sina föräldrars underbara trädgård.

En annan bok som jag också läste mycket var Lust och fägring av Karin Berglund. I den var det framför allt rosenträdgårdarna och de skånska trädgårdarna som tillhörde Bertil Hansson, Sven-Ingvar Andersson och Annicka Lundquist som jag studerade intensivt. Det var ju förstås mycket det formklippta jag gillade och försökte härma!

Men allra viktigast var nog Ulla Molins Leva med trädgård med beskrivning av både trädgården i Ingelsträde och den nya i Höganäs. Även här var det den formklippta, rumsskapande stommen av buxbom, liguster och idegran i klot och häckar som jag gillade. Kontakten mellan inne och ute. Men jag blev även intresserad av marktäckare och jag har testat många olika, så många att landskapsarkitekten Christina Ilminge var här och fotograferade för sin bok Trädgårdens golv.

Nä, nu orkar jag inte skriva mer, fortsätter kanske någon annan dag.


Spring Green
Jag fick frågor efter mitt förra inlägg om det är dags att börja driva tulpaner i kruka nu och jag får erkänna att jag har ingen aning! Jag brukar varje år ta in krukorna i vinterträdgården någon gång under sen vinter/tidig vår men i vanlig (o)ordning skriver jag inte upp när jag gör det. Men med tanke på min vanliga otålighet så är det väl så där 2 månader för tidigt...

22 kommentarer:

  1. Du nämner tre klassiker som har gett mig både kunskap och inspiration, Ulla Molins var den första så det är något särskilt med den, men alla tre är favoriter även hos mig:)
    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack för inspiration ang. framtida inlägg.

    SvaraRadera
  3. Vi är nog många, som har dessa som inspirationskälla och jag håller också på med en serie inlägg om dem.
    De var de första i en ny generation svenska trädgårdsböcker. Fast allra först (för mig i alla fall) kom Bakom Häcken........
    OCH de är så bra! Fortfarande.
    Idag finns ju nästan obegränsat med inspiration på nätet men då var det tidningsartiklar och de här böckerna, som bidrog till att väcka dagens stora trädgårdsintresse i Sverige. Så det är inte konstigt, att deras genomslagskraft blev så stor.

    Apropå ditt förra inlägg, så behåller jag en hel del av julpyntet året om. Fruktgrenen t.ex. har hängt med i många år nu. Ja, den bytes förstås ut då och då. Överhuvudtaget har mitt julpynt blivit allt mindre juligt med åren. Och då behöver man inte kasta ut det..... Men i år kände jag, att det kanske var dags för mer julrött igen, när det var så vitt därute. Men det röda åkte ut tillsammans med granen i förrgår.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Sören Ryge gjorde ett väldigt fint program från Maryhill för något år sedan. Tyvärr kan man inte längre se det på DRs motsvarighet till SVTplay, men vad sägs om ett fint program med formklippning i centrum från engelska trädgårdar?
    http://www.dr.dk/NU/player/#/soeren-ryge/54
    Ha det gott!
    Og god förnöjelse! ;-)
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Din trädgård borde ses av fler!Tyckte det var nått bekant med din trädgård:-)Jätte kul att få läsa om dina favorit böcker.Leva med trädgård har jag lånat så många gånger på biblioteket.Man bara sugs in i den så bra!Jag kan berätta att Acchleja Lena köpte den på Tradera för en tid sedan.Under tiden hon budade skickade hon SMS till mig hur hon låg till i budgivningen o jag heja på!!!Erbjöd mig att bidra om den skulle gå för högt.Men hon vann till slut :-)Den vart så dyr att vi håller tyst om vad hon betala fniss.Nöjd var hon o jag oxå!Tokiga vi är vi trädgårsnördar!!!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  6. du har en heeeeeeeeeeeeeelt underbart tokinspirerande blogg, nu har jag satt mig som följare och kommer snart igen!!!
    varmkram lotten

    SvaraRadera
  7. Vi gillar nog samma böcker..kul att du finns med i Trädgårdens golv, det är faktiskt en bok jag ofta återkommer till för att tänka till när jag planerar trädgården. Ska man ta in tulpankrukor nu för att tina upp? Har satt i en kruka men den står än så länge i ladan och där är kallt som ute. ha det fint/Sophia

    SvaraRadera
  8. Oh ja, de är underbara de där böckerna. Vad roligt att hitta din trädgård i 'Trädgårdens golv' - den måste jag leta upp genast (har städat arbetsrummet i dag och hittar absolut ingenting!!).
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Tack för tippsen! Trots brinnande trädgårdsintresse har jag mycket få böcker.... Använder mest nätet och Allt om trädgård (har sparat sen 90-talet - med en hel del uppehåll förstås! Annars hade vi haft det vääääldigt trångt i skåpen...) Är just nu helt förlorad i planering av nya rabatter....

    Kram!
    Stina

    SvaraRadera
  10. Tack för inspirerande inlägg! :) Har inte så många trädgårdsböcker men de där känns ju som måsten. Speciellt Ulla Molin. Även trädgårdens golv skulle vara kul att kika i. Vore kul med ett eget inlägg om det.. -;) Kramar!

    SvaraRadera
  11. Tre av mina favoriter som du lyfter fram. Du har väl varit här i Höganäs och sett Ullas trädgård?!
    Eva

    SvaraRadera
  12. Har faktiskt inte läst dessa böcker... men det får jag helt enkelt ta tag i nu känner jag... Läste Trädgårdens natur av Lotte Möller förra vintern i alla fall ;-) Var nyligen på ett antikvariat och köpta några böcker med trädgårdsanknytning. Två av Sven Greeen och en av Kelvin Lindemann. Gick in på vinst och förslust för att se vad som fanns. Det är tur att det finns antikvariat när man vill få tag på lite äldre böcker. Trädgårdens golv vill jag genast plöja för att hitta bilderna från din trädgård.... Vad kul!!!!!

    Din trädgård skulle kunna förgylla många trädgårdsböcker med grön inspiration!!!

    Många kramar
    Charlotte

    SvaraRadera
  13. Maryhill har jag inte besökt än, shame on me. Däremot har jag njutit av Ulla Mohlins trädgård i Höganäs två ggr. Mycket inspirerande..
    Kram Lily

    SvaraRadera
  14. Tak for inspiration...der er intet som at putte sig under tæppet en grå januardag med en god og inspirerende havebog.

    knus Dorthe

    SvaraRadera
  15. Lotte Mölllers bok Trädgårdens natur var min första bok när jag blev med trädgård....

    SvaraRadera
  16. Tänk, jag har inte läst någon av de böckerna. Och inte har jag besökt Maryhill heller men det tänker jag minsann göra i sommar om jag så ska behöva stänga butiken den dagen. Du får gärna göra en "påminnelse" på bloggen om vilken helg det är när det närmar sig =) Här blev det inga tulpaner i kruka i vinter men jag får väl frossa i buketter istället. Här står däremot en jordsäck på upptining i tvättstugan så snart kör jag igång med de första sådderna! Ha en fortsatt fin kväll / Kram gittan

    SvaraRadera
  17. Håller fullständigt med om att trädgårdsböcker verkligen kan tända en gnista av intresse som så småningom utvecklar sig till en stort brinnande intresse. Min första trädgårdsbok var Bonniers "Din trädgård", jag läser den varje vår för att ladda med inspiration inför säsongen.

    Vilken inspirerande blogg du har, jag har precis upptäckt den och ser fram emot att följa trädgårdsåret med dig! :)

    Mvh

    Erika

    SvaraRadera
  18. Lotte Møllers "Maryhill" er også en af mine yndlingsbøger. En meget inspirerende bog. Og haven kunne jeg bestemt godt tænke mig at se, så jeg må holde øje med om de også åbner i år.

    Bedste havehilsner
    Birgitte

    SvaraRadera
  19. Härligt med mer inspiraton. Böcker som man verkligen känner att man njuter av och suger i sig inspiration av kan man ju faktiskt läsa om huuuur många gånger som helst!

    En trevlig start på veckan önskar jag dig.

    Kram Dessie

    SvaraRadera
  20. Älskar boktips.
    Det är så svårt att veta vilka som är bra när jag kommer hem och vill handla.

    Kram

    SvaraRadera
  21. Bra tips om trädgårdsböcker kan man inte få för många av. Har läst alla tre böckerna flera gånger om - håller med om att de är mycket läsvärda!

    Ulla Molins trädgård i Höganäs var/är fantastisk, var där sista året hon levde... Min mamma gick till och med en kurs för henne på 70-talet, det hade man inte tackat nej till....
    Ha det bra! Åsa

    SvaraRadera
  22. Det får bli en tur till biblioteket;)

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina