onsdag 8 september 2010

Myrtenskog!





Nää, jag är ingen samlare, brukar jag säga. Men man kan ju undra nu när jag har 25 myrtenklot... De kommer från samma moderplanta, som jag har tagit sticklingar av i 15 år, så den äldsta är nog uppåt 15. Jag klipper dem med vanlig hushållssax, 3 - 4 gånger per säsong. Jag ger dem näringspinnar 2 - 3 gånger per säsong och vattna får jag göra minst varannnan dag om det är varmt. På vintern bor de i vinterträdgården, där vi brukar ha ca 10 grader och då behöver de bara vattnas en gång/vecka eller ibland bara en gång varannan vecka. De större har blivit lite glesa nertill, de får förmodligen inte så mycket ljus där. Kanske ska jag klippa in dem radikalt till våren, vi får se om jag vågar...

4 kommentarer:

  1. Så häftigt och så fina och täta dom är! Jag har ett rätt stort myrtenklot som jag nästan är lite rädd för. Tyvärr har jag ingen vinterträdgård utan det tvingas bo inomhus på vintern. Inte helt idealiskt men vad gör man.

    Undrar hur ofta och mycket du vattnar dina och när ger du dom näring????

    Jaaaa, visst är Thalia bedårande. Jag ska nu sätta mina första, slog till på 60 lökar, och hoppas att dom kommer att trivas. Tänkte att dom skulle stå bland alunroten.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Aha.. det var myrten som jag anade....Alla små försök jag gjort med myrten (inomhus..) har varit mindre lyckade och slutat med att jag naturligtvis inte vattnat som jag skulle..... Fast, jag viill verkligen ha myrten... Ungefär som du..... :-) Alltså, lika många och lika snygga, så där uppstammade och perfekta..... (varför har jag inte en vinterträdgård......?!) Jag är full av beundran av allt ditt formklippt.... och jag blir såå inspirerad och får sånt 'habegär' att det inte är nådigt.......

    Tack så hjärtans för att du delar med dig av dina vackerheter!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Jisses så vackra dina fina klot är och att du själv har satt dom....häftigt. Jag har ett som jag har visat på bloggen en gång som är vad jag tycker hyfsat stort.....men kanske inte när jag ser dina. Mitt är en anning glesare också. Man blir så inspirerande av dina fina kloct och dina vackra bilder...

    HA det gott
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. helt otroligt häftigt med så många klot av MYRTEN!!!! Blir så avundsjuk att det snudd på är ohälsosamt.-) inte mindre heller för att du drivit upp dem själv!

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina