torsdag 7 oktober 2010

Bla bla bla



Nej, nu blev det fel, jag menar förstås blad, blad, blad! Jag är så förtjust i vackra bladverk, kan inte få nog! Många av bladen föredrar skuggiga eller halvskuggiga lägen och det passar utmärkt i vår trädgård där det är ganska mycket skugga tack vare alla träden. Här syns ett litet urval av mina favoriter, som de ser ut så här års: kaukasisk förgätmigej `Mr Morse´, plister bl a `White Nancy´, hosta bl a `Golden Standard´, solfjäderslönn, waldsteinia, vintergröna, hasselört, heuchera `Chocolate Ruffles´ och `Obsidian´.

Nu ska jag läsa senaste numret av Gardens Illustrated som damp ner i lådan häromdagen (kanske hittar jag några nya blad som jag bara måste ha...).

13 kommentarer:

  1. Det är ett stort skönhetsvärde i vackra blad...ofta mer värt än blomningen. Och väldigt snyggt till kloten ;)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också fina blad de håller sig fräscha längre än blommningen.
    Solfjäderslönn så fina blad undra om den är härdig hos mig i zon 5?.

    Skall kika vidare på din blogg.

    Ha en fin fortsättning på veckan och trevlig helg
    kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  3. Oh, va kul att hitta dig! Jag fullkomligt älskar bladväxter. Ska kika vidare på din blogg bums! :)

    Må så gott!

    //Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Ahhh, jag är på din våglängd. Blad i alla former och färger fascinerar.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jätte härliga bladverk, kan inte annat än att hålla med dig. Såg att du hade en chans att träffas i morgon. Du kan väl skicka din adress och telefon nr till min mail: godastunder@hotmail.com

    Vi ses
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Härliga blad - visst är det vackert!

    Så kul att vi får komma i morgon på så kort varsel. Ser verkligen fram emot att se din trädgård och att träffa dig.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Fniss... du är skojig du... Vilken rubrik!!!! ÄLSKAR blad..... Vilken kavalkad du visar upp.... Men jag blir inte förvånad förstås !!!! Mycket vackert....... Bladen är viktigare än blommorna, även fast man vill ha dom också förstås, men ändå... du förstår vad jag menar... :-)

    Nä, nu blir jag avundsjuk.... förstår jag att du ska få bloggbesök i morgon....?! Såå kul!

    Gardens illustrated.... finfin tidning... prenumererar på den också..... en fröjd att läsa i.....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Vad fint att få olika bladformer presenterade på detta trevliga sätt med perfekta foton. Waldsteinian köpte jag för ett par år sedan och planterade i skogskanten. Den blev en riktig snigelfavorit (det fanns väl inte så mycket annat godis i närheten). Den växte knappt och såg väldigt rankig ut. Nu har den fått flytta, så jag hoppas den sprider sig!
    Ha en trevlig lässtund!
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Hihi, klurig tjej du är!
    Vad fina blad du har. Dina växter verkar stortrivas hos dig i din skugga.
    Är det inte mysigt när tidningar dimper ner i lådan? Älskar att sitta och mysa med en pinfärsk tidning.

    Kram

    Annelie

    SvaraRadera
  10. Så många fina blad!!! Det har flera fått upp ögonen på, på senare år bl. jag själv. Tänkte bara på blommorna innan. Ja, man lär sig:)
    Trvlig fredag!

    SvaraRadera
  11. Tack för att vi fick komma och titta på din fina trädgård, vilken upplevelse att få se den in real....allt var jättefint och jag kom hem med en massa nya ideer om både växter och annat. Jag lånar gärna boken nästa gång vi ses...hahaha skriver jag som att vi ska träffas nästa vecka .....men vem vet.

    Vi hörs
    Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Hej Katarina,

    Tusen tack för att vi fick komma idag och titta på din underbara trädgård. Jag skull kunna sitta där i ditt uterum, jag menar orangeri, och babla hur länge som helst. Jag blir alldeles lycklig av såna här möten.

    Ja, jag kom på sockblommorna när vi satt i bilen....vill jättegärna ha om jag får....

    Vår privata mail är henrik.sundstroem@telia.com

    Kram Maria

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina