fredag 29 oktober 2010

Många marktäckare...

 ... är fortfarande riktigt, riktigt snygga! Bilderna är tagna idag. Kolla här! 

Först kommer favoriten kaukasisk förgätmigej `Mr Morse´, som fortfarande har superfräscha blad! Den påminner om den lite mer kända `Jack Frost´ men har vita blommor istället för blå. Den kan jag rekommendera; fin blomning på våren och sedan har man de här dekorativa bladen! Efter blomningen klipper jag ner den helt, så kommer nya, fina blad.
                                                                                     

Plister tillhör också de jag gillar. Här är det ´Beacon Silver´ och `White Nancy´.


Jag vet att många tycker att plister är ett ogräs, men jag tycker den fungerar jättebra som marktäckare, speciellt i skuggiga lägen. Skulle det bli för mycket är den lätt att rensa bort.

Ikväll har sonen Halloweenfest för åtta kompisar, hoppas vi överlever...

9 kommentarer:

  1. Många vackra blad på de marktäckande växterna. Trots Plistrets spridning gillar jag den enormt. Precis som du säger går det ju att rensa bort där det blir för stor spridning.
    Trevlig kväll och helg!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig! Kaukasisk förgätmigej är en stor favorit. Gillar både 'Mr Morse' och 'Jack Frost'. 'Mr Morse' står på inköpslistan inför våren. 'Emerald Gaiety' är ny för mig. Funkar den i norrläge, tro? Letar buskar till vår nya skuggrabatt.
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Plister låter spännande hur hör blir den? Letar marktäckare till en mindre rabatt och den var fin.

    Ha de
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Många vackra blad, plistern är den enda jag har, gillar den, är väldigt tacksam.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Superfina blad!! Benved är buskar jag verkligen gillar också - ska definitivt ha brokig i trädgården! Skönt att det fortfarande finns lite grönska!

    Happy Halloween!
    Stina

    SvaraRadera
  6. Jag älskar Jack Frost men att ha honom med vita blommor skulle vara super, ska lägga Mr Morse på minnet ;)

    SvaraRadera
  7. Fina marktäckare! Måste skriva upp Din fina Kaukasisk förgätmigej och den vitbrokiga benveden(inte alls tråkig)Måste ha!! Har beundrat din header med Mr Morse i bakgrunden.

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina