måndag 11 oktober 2010

Men blommor då?

Jag är visserligen väldigt förtjust i blad och formklippt men jag har en del blommor också, titta här på några som blommar nu.

Den bästa av dem alla så här års är nog den vita höstanemonen. Den lyser så fint i skymningen.








En fin sommarblomma som jag upptäckte förra året är den vita femtungan.



Ulleternellen har fina blommor om man tittar nära.










Murgrönebusken får fräcka blommor så här års.

Jolly Bee (eller Rozanne), som jag har i kruka i väntan på det "rätta stället"... Och lavendeln har kommit med en andra blomning, inte så mycket men välkommet.

Diamantrör, Calamagrostis brachytricha, som jag köpte på Overdams plantskola i Danmark, en gräsplantskola väl värd ett besök, speciellt i september när många av gräsen blommar i hans stora besöksträdgård, så häftigt för en gräsälskare! Några solhattar är fortfarande fina. 


En nyinköpt hortensia `Limelight´.









Superfint väder även idag, men nätterna är kalla. Tror dock inte det har varit frost än, men det kommer nog nu i veckan. Jag har tänkt försöka övervintra mina chokladblommor i det provisoriska växthuset intill huset (ibland är det bra att bo i ett gammalt hus som läcker värme som man kan utnyttja till växterna...). Övriga känsliga växter som inte kommit in än täcker jag med juteväv.

10 kommentarer:

  1. Ja, det var fantastiskt vackra blommor. Otroligt mycket blommar trots allt nu när vi snart är mitten på oktober...
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Massor med vackra blommor! Är diamantrör en perenn? Det var ju urtjusigt! Skulle vilka ha ett gräs med fina vippor.... Helst något som var lite bronsfärgat....

    Kram!
    Stina

    SvaraRadera
  3. Det där gräset är ju urtjusigt, vilken härlig vippa. Hur högt blir det?

    Nyinköpta hortensian är också läcker, ser nästan ut att vara gjord av papper.

    Visst är ulleterneller fina. Jag satte mina i våras och de har blivit en klar favorit. Blommar hur länge som helst och innan blommorna kommer är bladrosetterna jättefina.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Mycket fint som blommar än. Det är bara att passa på att njuta några dagar till. Luften och ljuset är fantastiskt. :)

    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Tack för tippsen - ska genast kolla!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Man uppskattar det som blommar nu på ett annat sätt än när det blommar som mest ;)
    Gräset är vackert.

    SvaraRadera
  7. Så engergigivande att fortfarande ha så mycket som blommar nu.... Mycket vackert.... Den där hortensian (syrénhortensia?!) tror jag att jag köpte för ett tag sedan... nu nedgrävd i en pallkrage i väntan på bättre tider.... Lavendeln blommar om här också trot' eller ej.... Diamantröret blir jag nyfiken på.... och ulleternellen ska definitivt prova på nästa år.....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Jag är också mer förtjust i blad är blommor men visst uppskattar man allt som fortfarande blommar. Mina vita Höstanemoner var nyplanterade förra hösten och frös bort alla, får nog se till att ersätta dem til våren för de är verkligen fina. Frosten kom här inatt och det får mig att undra om ni också fick en släng, det är ju bara en mil emellan oss. Men inte brukar vi ha frost så tidigt!

    SvaraRadera
  9. mycket fina blommor fortfarande, å nu så mycket mer värda tycker jag.

    SvaraRadera
  10. Min tidigare kommentar försvann, arghh!
    Jättefint vitt, älskar anemonen.
    Har också plantor som väntar på att få en plats i jorden. Ibland är det så himla svårt att komma på vart, himla velig är jag.

    Kram

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina