måndag 25 oktober 2010

Ullungrönnen, igen!

Jaaa, jag vet att jag har visat den förut och med stor risk för att vara tjatig visar jag den igen; min kära, ullungrönn, Sorbus `Dodong´, den är så häftig! Kolla hur det ser ut när jag tittar ut genom köksfönstret, den lyser så att man tror att solen skiner trots att det är helt mulet och grått!
                 (små myrtenträd står på tillväxt i fönstret)
Att ha bra utekontakt inifrån känns jätteviktigt, speciellt så här års, och eftersom vårt hus har en hög grund är det bra med något lite högre som man kan titta ut på. Att man dessutom kan fotografera genom fönstret och slippa gå ut i regnet är inte fel det heller.

Även körsbärsträdet kunde fotograferas inifrån (från ovanvåningen) så det fick vara med. Blåtåteln, som ju var huvudperson i gårdagens inlägg, har också fin höstfärg.

Idag har det varit omväxlande sol och regn, men skönt nog blåser det inte! Igår eftermiddag slutade det regna och blev riktigt skönt, och jag var ute och friserade helgens fynd, mer om det i morgon...

9 kommentarer:

  1. Fina, fina 'Dodong'. Vill sååå gärna ha en likadan men mannen är inte lika förtjust ... Han tycker att den skulle skymma havsutsikten.. besvärlig man jag har va..? ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Fantastisk! Hoppas att bladen sitter kvar lääänge! Så härligt att ha fin utsikt - en viktig del av trädgårdsplannerandet.

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  3. Alla vill ha en ullungrönn har jag hört, och nu börjar jag förstå varför:) Bäst att visa det man själv gillar, tycker jag.
    Skulle önska mig bättre kontakt inne-ute, men det är inte så lätt då många fönster vetter mot gatan. Har bättre utekontakt från övervåningen.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Fantastiska färger på din rönn...hösten har kommit igång på allvar nu ;)

    SvaraRadera
  5. Mem men vad då på tillväxt, var hittar du dessa myrten träd som är så långa och ståtliga men på tillväxt?

    Kram Anna
    Såklart är din rönn jättefin men mina ögon fastnade på dina små träd...

    SvaraRadera
  6. Så vacker och så begärlig.
    Varför har jag aldrig tittat på den förut? Jag som har alldeles för lite av höstfärg i min trädgård.
    Tycker också så mycket om kombinationen av det gråa mot det rodnande gräset.
    Oj, vad jag blev nyfiken på vad du fyndat...
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  7. Ja verkligen!!! Ullungrönnen lyser som en sol där ute! Viken härlig utsikt!!!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Nej, nej, vackert blir aldrig tjatigt.
    Du riskerar dock att folk blir gröna av avund på din ullungrönn, för det är jag.
    Så himla bra placerat! Tänk så smart att kuna få lite färg på en mulen dag så där.

    Idag ska det bli varmt, crazy warm, 18 grader. Så jag ska ut och peta ner lite lökar innan de blir liggandes.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej
    Vad roligt att du har möjliggjort för anonyma att lämna kommentar hos dig, då kan jag tala om att jag har följt din blogg länge och tycker så mycket om din stil i trädgården - helt underbart och mycket skånskt... det saknar jag som är uppvuxen i Skåne men numera är boende i Östergötland!! Här är det inte alls så vanligt med buxbom och topiary som du visar.

    Det ser nästan ut som om det brinner utanför ditt fönster, härlig färgklick du visar idag!
    Hälsn. Åsa

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina