söndag 3 oktober 2010

Linnéträdgården i Växjö

I helgen var jag i Växjö och passade då på att besöka Ulf Nordfjells Linnéträdgården. Den fick guldmedalj på Chelsea Flower Show 2007. Avsikten med trädgården är att gestalta Linnés nyfikenhet och kärlek till naturen i modern tappning.
                           
Efter Chelsea var den ett tag i Göteborgs botaniska, men nu är den permanent i Växjö. Granhäcken som omger trädgården fick inte följa med från Göteborg, så den är nysatt och lite gles, blir nog bra när den har blivit tät och skärmar av omgivningen lite mer. En del av växterna har fått anpassas till Växjös växtzon men det mesta är samma som var med i London 2007.


                                                              

Kolla materialen! 

     



Den var verkligen superfin och väl värd ett besök. Fler bilder och växtlista hittar du här:
http://linnetradgarden.blogspot.com/

8 kommentarer:

  1. Kul att se.
    Intressant blandnig av det hårda och mjuka.
    Jag gillar det moderna, och fontänen är ju lite annournlunda som skapar en liten spegel (antar jag i alla fall, speciellt när solen är framme).
    Tack för visningen.

    Annelie

    SvaraRadera
  2. Mycket snyggt och vilka härliga material och val av växter. Allt är helt i min smak.
    En liten fråga har jag till dig....när du gör dina liguster klot, hur många plantor anv du och hur långt ner klipper du dom?

    Ha de
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Men Katarina!!!! I Växjö??? Var??? Hade inte en aning om det!!! Jag arbetar ju i Växjö... Känner mig helt av banan som inte hade koll på det här!!!
    Tack för informationen:)
    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Ser verkligen fint ut! Både växter och de olika materialen. Den skulle man verkligen vilja se:)

    SvaraRadera
  5. Verkligen vackert! Jag tycker mycket om den sparsmakade grå och gröna färgskalan.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Absolut det går bra, jag ser fram emot ditt inlägg.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Ahhh.... Trevligt besök förstår jag...... Denna trädgård och Skogens trädgård i Ockelbo/Wij trädgårdar är verkligen syskonträdgårdar då stil, enskilda element och helhetskänsla är desamma.... Gillar Uffes til mycket!!!!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina