tisdag 12 oktober 2010

Första frosten

Jaha, så har vi haft frost i Lund också, suck! I morse när jag hämtade tidningen var det vitt på taken och bladen på buxbomen var kantade med rimfrost. Så nu måste jag fylla på i mitt växthus.

Nä, inte det lilla, det räcker inte långt, men visst är det fint? Det jag använder är inte riktigt lika snyggt...
Som jag redan har berättat har de känsligaste växterna redan fått komma in i vinterträdgården, men den är inte så stor, så alla växter får inte plats där. För ett par år sedan gjorde vi en värmeläckagemätning (eller vad det heter) på vårt hus och konstaterade att det läckte en del värme mellan trappan och källarnedgången. Hmmm, sa jag och började fundera, köpte några växthusskivor i plast och fick maken att fixa detta lilla krypin.

                           
Det är inte snyggt, jag vet, men jättepraktiskt! Förra vintern övervintrade bl a agapanthusarna, pratian, granatäpplet där. I år ska det även bli ett utrymme på andra sidan källarnedgången, så nu ska jag testa jätteverbena, chokladblomma, murgrönevioler, euphorbia `Diamond Frost´ mm. Går det så går det! Annars är det bara att hutta dem till våren.

Jag använder också odlingsklockor och gamla fönster som jag placerar över känsliga växter, som t ex curryplantan. Inte egentligen för att skydda från kylan i första hand utan mot fukten, som här i leran är riktigt besvärlig för många växter.

13 kommentarer:

  1. Vilken lysande idé och så njutbart det måste vara att det funkar att övervintra plantor där.

    Odlingsklockor skulle man kunna ha bara för att dom är vackra...

    Detta är trädgårdsöverkurs för mig......jag huttar:o)

    Tänkte gräva ut lite för sockblommor...får jag komma och gräva lite sen hos dig???

    Kram / Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina!
    Har också funderingar på att övervintra Euphorbian. Hur har du gjort? Har du tvättat rötterna eller står hela plantan i en kruka?
    Må så gott!
    //Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Vilket smart sätt att utnyttja värmeläckaget på...och om nånting är bra har ju det ett värde i sig även om det inte är det vackraste....

    SvaraRadera
  4. Smart!!! Vårt hus läkcer som ett såll så det skulle vi också kunna göra (fast i dagsläget används glasverandan flitigt till förvaring av känsliga växter. (Och till alla julbordsrester har vi där ett helt kylrum!!)

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  5. Vinterförvaring av växter är ofta ett problem, men du har varit smart och hittat ett utrymme, fiffigt. Är förvånad över att ni redan har frost, den har ännu inte nått min trädgård.

    SvaraRadera
  6. Supersmart. Att övervintra alla de där känsliga typerna är ju ett pussel. Ditt lilla växthus är sött!

    SvaraRadera
  7. Vilken smart lösning. Såg en bild för några år sedan på en Diamond Frost samplanterad med röda julstjärnor. Jätteläckert, och sen dess har jag funderat på hur man får den att blomma i jultid, alla mina försök har misslyckats.
    Ha det bra. Kram

    SvaraRadera
  8. Men vilken superdupersmart idé..... Du är kreativ du... :-) Hur perfekt som helst att ta tillvara spillvärmen så där.... Å det lilla miniväxthuset är såå vackert.... vill ha!!! Mina agapanthus får allt lov att bo i källaren... Men oj vad jag skulle vilja ha bättre möjligheter för övervintring av växter... Här är det ju oftast ett snötäcke som bäddar in allt, så fukten är sällan eller aldrig något problem. Men kylan däremot förstås...

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  9. Vilken bra lösning på ert problem, tänk ibland behöver det varken kosta eller var så svårt....
    Jag flyttar in alla mina känsliga växter till min mammas uterum dock flyttar agapantusen in i förrådet.

    Ha det gott
    Kram anna

    SvaraRadera
  10. Ja det är sannerligen ett bestyr att hitta plats till allt som måste skyddas om vintern! Men du har funnit på råd både här och där:) Det lilla miniväxthuset är så bedårande sött att jag bara dånar:)

    SvaraRadera
  11. Håller med föregående talare. Du är smart du.
    Praktist måste ibland gå före snyggt, i det här fallet, men när det gäller kläder... kanske en annan story. Där går nog snyggt före praktist, oftast. Sa hon som älskar benvita vinterkappor.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Så praktiskt!! Alla skrymslen ska tas till vara;)Språnget ser inte alls tokigt ut! Lilla växthuset och odlingsklockan var jätte fina. Vad har du i lilla växthuset?
    Ha en fin höstdag i Lund!

    SvaraRadera
  13. Fult??? Nej, den förvaringsplatsen ser riktigt prydlig ut!!!!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina