fredag 1 oktober 2010

Inflyttning pågår!

Jag har börjat ta in växterna i vinterträdgården. Först är det myrtnarna och citrusen som får komma in. Myrtnarna var så rufsiga så jag var tvungen att ta fram saxen och frisera dem direkt. Det var helt OK, dels är det roligt att klippa och dels luktar det så gott! Men jag får nog ta och sopa lite...

















Så där är det alltid; jättekul att klippa men att samla upp klippet är tråååkigt!

Sedan ska alla få varsitt fat så de inte blöter ner hela golvet. Nu i början vattnar jag ganska mycket men när det blir kallare blir det betydligt sparsammare. I vinterträdgården har vi golvvärme och brukar hålla ca 10-15 grader på höst/vinter. Blir det riktigt kallt ute sänker vi temperaturen ytterligare, men under 5 grader går vi inte. Där finns även en liten fläkt som blåser runt luften, det gör att temperaturen blir jämnare.


Om man tittar ut genom fönstret bakom myrtnarna så ser det ut så här:


Det är jättemysigt att sitta i vinterträdgården och fika på vintern, man får ta på sig en extratröja eller svepa in sig i en filt och sitta på ett fårskinn. Ibland värmer vi upp till rumstemperatur på helgerna och sitter där och äter.

Snart ska även de övriga få komma in, t. ex. lagerbladet.


Köpt på Magasin du Nord i Köpenhamn strax före jul förra året, där kan man ibland fynda jättefina växter.

11 kommentarer:

  1. Det är iallafall lättare att sopa inne än ute ;)
    Så mysigt det verkar vara i din vinterträdgård.
    Trevlig helg ;)

    SvaraRadera
  2. Oj vilka fina myrtenträd du har!! Snacka om gröna fingrar!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  3. Oj, vad jag har missat mycket. Nu får jag not sätta dig på min blog roll.
    Blir redigt avis på din vinterträdgård. Låter bara för härligt att sitta där och fika vintertid.
    Tycker också ibland att det är tråkigt att städa upp, nä nu ljög jag, oftast tycker jag att det är tråkigt att städa up. Speciellt efter trädgårdssysslor.
    Ha en jättetrevlig helg!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Men Katarina! Vilka fina myrten du har - och så många!!! Du ger mig så mycket tankar och idéer kring vår nya vinterträdgård som ska börja byggas nästa år. Intressant att veta lite om det här med uppvärmning och vad som krävs för att växterna ska trivas.
    Åh, vad jag längtar till att kunna ha myrten:)
    Ha en skön helg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Hej Katarina!
    Vilket undrbar vinterträdgård du har!
    Håller med att klippa är ok men samla upp..??
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  6. Dina klot är bara helt underbara. Jag har ett endaste men förstår att jag måste köpa fler, jag har blivit helt såld

    Ha de gott
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Vad mysigt det blir i vinterträdgården med alla välklippta myrten! Förstår att ni pälsar på er för att njuta så länge som möjligt, det skulle jag också göra!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Jag är riktigt avundsjuk på din vinterträdgård! Vi har visserligen en ljuvlig punchveranda men som övervintringsplats är den inte så bra. Så vackert när de fina myrtenkloten möter buxbomkloten därute.
    Men vad är Magasinet????
    Ha en skön fortsättning på helgen!
    Eva

    SvaraRadera
  9. Eva: Jag menar Magasin du Nord, ursäkta att jag är otydlig. Trevlig helg själv! /Katarina

    SvaraRadera
  10. Oh la la...... älskar dina uppstammade myrten.... Måste vara en fröjd att ha så många också.... Vinterträdgården måste vara guld värd när man har de härligheter du har...... Kan riktigt tänka mig hur mysigt det är att ta en fika där på vintern.....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  11. Myrten, så fina och stora! Och vad du är duktig på att klippa dem.
    Magasin är superbra, när jag bodde i Köpenhamn köpte jag ofta blommor där, både att ha hemma och till att plåta.
    ha en bra vecka!

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina