lördag 30 oktober 2010

Jag, en boktok

Jaaa verkligen, både när det gäller böcker i bokhyllan och bokar i trädgården! Bokhäcken, Fagus sylvatica, har fått fin höstfärg och det trevliga med den är att löven sitter kvar hela vintern. Nackdelen med bok är, tycker jag, att den slår ut ganska sent på våren, och samtidigt som de nya löven slår ut tappar den de gamla, så det blir ganska mycket lövsamlande då. Är det någon som har testat lövsug/blås? Är dock inte så förtjust i bullrande maskiner...

Det behövs visst lite lövsamlande nu också, oj vad löven rasar! Men det blir ganska snyggt med löven från japanska körsbärsträdet på uteplatsen. Hoppas det inte börjar regna bara, för då blir det lätt lite halt och klafsigt. Kanske borde vi inse att solstolssäsongen är över...

Återkommer till böckerna i bokhyllan en annan dag, trädgårdsböckerna upptar nu sådär två meter bokhylla! Men som Cicero sa "Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet"!

11 kommentarer:

  1. Cicero har mer än rätt! Vackra, stämningsfulla bilder!
    Fortsatt trevlig helg!
    Kram,
    Anna-Kain

    SvaraRadera
  2. Så fint du har det:)
    Böcker kan man inte vara utan.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. suckar...åh, helt fantastiskt!!

    SvaraRadera
  4. Så vackert det ser ut i din trädgård!! Är det en avenbokhäck eller någon annan bok? Tänkte plantera avenbok till våren - din är supersnygg!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  5. Hej Katarina.

    Jeg gir også Cicero ret.

    Din blog er med på min TOP TI liste i november.
    Forsat god søndag.

    Kh Lone

    SvaraRadera
  6. Så sant så sant.

    utan böcker ingen inspiration.

    Det ser riktigt färgrikt ut i din trädgård ,lövblås har vi och den är toppen.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Jag är också stor fan av både böcker och bokar....

    Jag håller med om att det är lite segt på våren när dom med avenbokar har gröna häckar och man går där och nästan vecklar ut bladen ett och ett på den egna häcken. Men sen, när den väl är utslagen så är den oslagbar. Också på vintern när den är gyllene i färgen medan avebokarna är tråkigt bruna.

    Jag har också en och annan trädgårdsbok numera.....

    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Katarina..... så vackert du har det med alla löv och dina formklippta skapelser.... Ljuvligt fint! En bokhäck vore inte dumt alls att ha... men vissa saker tror jag inte är förunnade oss norrlänningar.... Det där med att löven sitter kvar under vintern tycker jag är så vackert......

    Fniss... tänkte just i dag på trädgårdsböcker... och att jag måste köpa några till vinterns läsning....

    Hoppas du får ha torrt väder ett tag nu så löven får vara så där fina ett ta till. Hos mig har de börjat anta formen av en kladdig pizza ;-)

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  9. Instämmer helt med dig. Böcker och bokhäckar gör livet så mycket roligare. Solstolar är inte heller så dumma. Jag har precis släpat fram mina igen från vinterförvaringen, fast nu står de på altanen under tak. Jag kom på att jag faktiskt saknade dom i våras när solen började lysa på södersidan.
    Ha en härlig vecka. Kramar

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt fint i dina lövbeströdda trädgård! Synd, att kratta bort dem, men man måste ju ....
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  11. Åh så vackert med alla löv, som en vackert mönstrad matta. Underbart

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina