måndag 4 oktober 2010

Klotmani

Eftersom jag ofta får frågor om mina klot kommer har lite mer om några av dem.

Det största klotet är av liguster och ca 1,3 m. Tyvärr vet jag inte hur gammalt det är. Jag har en trädgårdsbok där jag försöker skriva upp vilka växter jag köper, men klyftigt nog skriver jag inte var jag planterar dem... Jag gissar dock att det största är ca 12 år.

Vad jag kan komma ihåg använde jag bara en planta/klot, men jag har sett rekommendationer på att använda flera små plantor och sätta ihop, men jag tror inte jag gjorde så. Jag använde vanliga, små, billiga, barrotade häckplantor och för att få dem riktigt täta klippte jag dem jättehårt direkt, ner till 10-15 cm. Jag försökte klippa dem i någon sorts klotform redan från början. Sedan klippte jag lite och ofta, många gånger per säsong. Så fort en ny gren hade växt ut klippte jag den, så att busken grenade sig och blev tät. För att få till klotformen tror jag det är viktigt att vara noga med att klippa grenarna allra längst ner, så att det verkligen går in där, som på ett klot.
 
På bilden är det en gulbladig liguster som jag har varit på.

Ligustrarna jag har är någorlunda vintergröna här, men bladen blir ofta fula på vintern så de nya friska, ljusgröna bladen som kommer på våren är mycket välkomna.

Jag har nyligen börjat testa att använda stora häckplantor som stomme till klot. De är betydligt dyrare och inte speciellt förgrenade så de behöver också klippas rejält för att bli riktigt täta, så jag vet inte hur mycket tid man sparar.

Till skillnad från buxbom, som inte verkar ta någon skada av att man flyttar runt den lite, verkar liguster inte vara lika tålig. Inte så att den dör, men ibland har den tappat blad och sett lite tråkig ut efter en flytt.






Jag tror man kan formklippa många sorters buskar, men det gäller ju att man inte är intresserad av blomningen för den klipper man oftast bort. Jag har formklippt en gulbladig spirea (den till vänster på bilden) och där är det de gula bladen jag är intresserad av, de rosa blommorna kan jag vara utan.

Hoppas denna långa utläggning kan vara till hjälp för er som, liksom jag, drabbats av klotmanin!

13 kommentarer:

  1. Oh ja! Det är bara att lyfta på hatten för ditt tålamod med dina klot! Hoppas att jag också kommer ha några välfriserade skapelser om några år... Otroligt snygga Katarina!!

    kram,
    Stina

    SvaraRadera
  2. Nu äntligen kom jag in på dit inlägg. Ja nu ska det göras klot av liguster, jag har påbörjat ett klot i våras men nu ska det göras fler.....

    Tack för dina tips
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Ja, sannerligen. Tack så innerligt för detta! Jag har länge undrat om man kan göra klot av liguster. Nu kan ju inte jag ha den vintergröna sorten här. Vad tror du? Är det lönt att testa med den andra mer härdiga sorten, tror du? Trots att den fäller sina blad?
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Ahhh. vilken härligt inlägg i ett av mina favoritämnen. Håller helt med dig om att man kan formklippa mycket. Mitt största klot (fniss..... av den handfull jag har......) är en brudspirea. Den är säkert 1 m i diameter, med ett litet sidoklot på kanske 30 cm i diam. Riktigt lätt är det om man bara håller efter hela tiden. Men nu blir jag ju sååå sugen på liguster.... gissar dock att dessa inte skulle överleva hos mig.... Vet du till vilken zon man kan dom? Har provat på att formklippa idegran också? Det är en växt jag gillar och skulle kunna tänka mig att ha en riktigt vasst formklippt låg häck av.

    Kram på dig formklippardrottningen!!!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  5. Jag har ett litet uppstammat ligusterklot som tappar bladen på vintern...det fungerar bra...har flyttat det ett par gånger också....

    SvaraRadera
  6. Tack för informationen och inspirationen.
    Note to self, klipp flera gånger om året och speciellt nertill.
    Undrar om azaleor går bra? Ja, man offrar ju de mesta av blommorna då som du sa, men mina azaleor växer så det knakar och svarar bra på tillbakaklippning så jag kanske ska pröva med en liten en.

    Kram

    SvaraRadera
  7. bra inlägg, funderar just nu över detta, påbörjade i våras sex klot och har varit lite osäker på hur hårt jag ska klippa plantorna.
    Dina är så fina, längtar tills mina är så stora..

    SvaraRadera
  8. Dina klot verkar så täta och fina, vilket mina definitivt inte är. Några blev inte tillräckligt hårt hållna under uppväxten medan andra förväxte sig och blev glesa. Samtliga skulle nog behöva en rejäl tillbakaklippning, vilket jag inte riktigt nänns eller har tålamod till. De ser ju trots allt rätt hyfsade ut och kommer nog att bli lite bättre allt eftersom. Men det är bra, att du påpekar vikten av att vara flitig med saxen.
    När jag läste om dina myrtenklot blev jag pinsamt medveten om, att jag fortfarande inte har städat upp efter sista häckklippningsetappen. Håller med dig i att klippa är kul men inte att städa upp efteråt
    Eva

    SvaraRadera
  9. Dina klot är verkligen jättesnygga. Blev riktigt sugen på att ge mig på en gulbrokig spirea som jag gärna vill ha kvar men varken växtsättet eller blommorna är något att hurra för. Tack för tipset.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Fantastiska klot och vilket bra inlägg!!! Ovärderlig information för en trädgårdsnovis. Nu sitter jag och tänker var jag skulle kunna ha ligusterklot.....

    /Maria

    SvaraRadera
  11. Hej Katarina,
    Maria på Almbacken och jag undrar om du möjligt vis är hemma fredag eftermiddag och i så fall kan tänka dig ett besök?

    Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Här skall det bli flera klot jag har bara 4 st.
    Man blir ju så himla inspirerad när man tittar in här.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  13. Tack för informationen.Man blir onekligen sugen på mänder av klot när man kikar in hos dig:) Har några liguster plantor som jag presic börjat forma...efter att jag följt Hanneles blogg formklippt.Där finns mänger av tips för den som vill:) Undrar hur du tar skott på myrten?

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina