onsdag 20 oktober 2010

Eftersläntrarna...

... har nu fått komma in i värmen. De sista som flyttade in var två olivträd, tre rosmariner och två lagerblad. Skördearbetet var inte så betungande när det gällde medelhavsväxterna; fem små oliver, ett fikon och noll citroner, man blir inte fet i alla fall... Lagerbladen och rosmarinerna, däremot, har gett mycket skörd.
 


Fikonet, som är ett bornholmsfikon, får stå kvar ute, det är lite för stort för att släpas in och ut. Bladen har blivit gula och i helgen, när vi hade frost, föll de i drivor. Men det brukar klara sig bra ute eftersom det är nergrävt i jorden och står precis intill huset på södersidan, hoppas det går även denna vinter!


10 kommentarer:

  1. Vårt fikon (som övervintrade inne)fick sköldlöss.
    Det stora lagerträdet likaså, om än åtskilliga år senare.
    Och rosmarinen missköttes till döds.
    Men oj, vad jag saknat de två sista. Måste bara ersätta dem till våren.
    Har glidit runt på din blogg och bara njutit.
    Din trädgård verkar vara ...underbar.

    Eva

    SvaraRadera
  2. Finfint att ha ett helt medelhavsgäng att pyssla om. Ett fikonträd vore drömmen att ha. Var var det jag såg (på tv eller i någon tidning...) att någon som hade ett fikonträd byggde upp ett litet hus till det varje vinter för att skydda det. En del gör vad som helst för sina darlingar......

    Själv har jag en frösådd citronplanta som jag ska försöka leva över någonstans (gu vet var?!) i vinter.... Har ju inga bra ställen som är ljusa och svala.

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Ja hoppas att fikonet överlever i år också. Ni hade väl en ganska kall och lång vinter förra året? Tänker att klarade fikonet det så klarar den väl allt?
    Hur gör du med Rosmarinen? Har aldrig lyckats övervintra rosmarin.

    Men titta, det är ju en liten oliv... gud så fint!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Rosmarin har jag haft flera stycken...men det ät svårt att klara dem över vintern tycker jag. Oliv vågar jag inte tänka på men fikon skulle jag nog kunna ha...

    SvaraRadera
  5. Hur lyckas du övervintra rosmarinen? Har heller aldrig lyckats med den bedriften. Och ditt fikon, beskär du det hårt för att få det så buskigt och fint?
    Ha det fint i helgen.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så härligt att ha så många medelhavsväxter som du dessutom lyckas övervintra! Jättefina är dom ju också!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag håller tummarna för fikonet men det borde absolut klara sig mot en södervägg här i varma södern. Vi vet ju att det står ett mot en södervägg på Maryhill....

    Så underbara gräsen är i förra inlägget.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Suck, ja. Nu sjunger allt på sista versen. Men vilken lycka att ha någonstans att ställa in allt. Måste bara vara perfekt!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  9. Fikon var det ja, förra vntern trotsade jag eller jag ska säga att latheten tog över och mitt fikon träd kom inte in och då sa det tack för denna tiden......
    Bornholms fikonen har ju ett bra rykte att klara våra vintrar så ditt kommer säkert att fixa det.
    Ha de
    Kram Anna

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina